WTO rozhodla ve sporu USA/Boeing versus EU/Airbus
27.03.2010 - USA & Kanada
Světová obchodní organizace (WTO) vydala finální rozhodnutí ve sporu o možných nelegálních dotacích společnosti Airbus SAS pocházejících od některých evropských vlád. Návrh na přezkoumání podaly v roce 2004 USA, podle kterých je tato pomoc v rozporu s pravidly mezinárodního obchodu. Rozhodnutí organizace, která se případem zabývala několik let je tajné do doby, než bude přeloženo do dalších světových jazyků. Americký i evropský výrobce však po počátečním prostudování rozhodnutí již přispěchaly s vlastními závěry a obě strany se paradoxně prohlašují za vítěze sporu.
Airbus SAS mimo jiné tvrdí, že 70 % všech amerických požadavků bylo zamítnuto. Americký návrh náprav byl organizací údajně označen za právně nevhodný. Evropský program refundovatelných půjček byl shledán jako legální nástroj a mezinárodním pravidlům vyhovující nástroj partnerství veřejného a privátního sektoru. Způsob financování příštího modelu společnosti, letadla Airbus 350 není rozhodnutím nijak dotčen. Na druhé straně WTO shledala problém v některých úvěrech, které podle prohlášení Airbus SAS obsahovaly „určitý element státní dotace“. Na druhé straně evropské konsorcium již dopředu předeslalo, že WTO naopak shledala výzkumné granty poskytované americkou vládou společnosti Boeing jako strukturálně nevyhovující. WTO by měla v budoucnu vydat samostatnou zprávu zabývající se těmito granty a způsobem jejich udělování na americké straně.
Na druhé straně Atlantiku prohlásil americký Boeing rozhodnutí za svůj úspěch a označil jej za „velké a zásadní rozhodnutí, které je dobrou zprávou pro pracovníky leteckého průmyslu na americkém kontinentě, kteří museli celá léta soutěžit s těžce dotovanou společností Airbus.“ Podle prohlášení Boeing Co. ohodnotili američtí představitelé státní dotace částkou převyšující 178 miliard dolarů. Podle prohlášení této společnost získal například program rodiny letadel A330/A340 nelegální dotace ve výši čtyř miliard dolarů. To mělo vést ke značnému poškození trhu s velkými komerčními letadly a ztrátě tisíců pracovních míst v USA. Boeing také vyzval Airbus a evropské vlády k respektování současného rozhodnutí a upuštění od zavedené praxe v případě nového modelu Airbus 350.
Vzhledem k nedostupnosti rozsudku tak v tento moment není možné posoudit jeho důsledky. Lze tak pouze čekat na oficiální vydání a posouzení, zda se jedná o historicky zásadní rozhodnutí, za jaké je označuje Boeing Co., nebo zda se jedná o výnos, který je podle evropského rivala v přímém rozporu s entusiasistickými očekáváními amerického výrobce. Jisté je pokračování hořkého sporu o financování programů nových letounů. Dokazuje to poměrně sebejisté prohlášení společnosti Airbus SAS, že optimismus amerického výrobce nepřežije červnové prohlášení programu B787 za nejvíce dotovaný projekt komerčního letadla v historii.