Kvůli nutným inspekcím motorů Pratt and Whitney musí Wizz Air rušit v září část letů

12.08.2023 07:55 - Evropa



Kvůli podezření na existenci mikroskopických únavových trhlin ve vysokotlakových discích motorů je nutné zkontrolovat zhruba 1200 leteckých motorů výrobce Pratt & Whitney řady PW1100G, které se montují především do nejpopulárnějších úsporných modelů letadel rodiny Airbus A320neo, Airbus A220 a Embraer E-Jet E2. Během září má být zkontrolováno na 200 nejstarších motorů s nejpravděpodobnějším výskytem problému. Podrobně jsme o problému informovali zde.

Jenže toto opatření dělá obrovské problémy leteckým společnostem, které na tato úsporná letadla a motory řady PW1100G vsadily. Konkrétně u společnosti Wizz Air typ neo tvoří již většinu flotily společnosti. Wizz Air je největším operátorem typu Airbus A321neo - na konci července jich měl ve flotile 95 kusů. Oproti tomu starších Airbusů A321-200 provozoval Wizz Air "pouze" 41 kusů. U menších Airbusů A320 byla situace opačná - ve flotile má jen 6 kusů A320neo a 40 letadel A320-200.

podíl jednotlivých typů ve společnostech Wizz Air, 31.červenec 2023 (autor: WikiPate, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

A právě proto je Wizz Air nyní nutnými inspekcemi motorů řady PW1100G jednou z nejpostiženějších leteckých společností. Protože mu budou zřejmě chybět letadla, začal rušit jednotlivé lety. Nejvíce ze základen v Londýně-Lutonu a Gatwicku. Stejně tak ukončuje dříve linky, které měly létat jen sezónně. Například linka Kluž-Nice končí k 28.srpnu, Benátky-Neapol k 4.září. V zimní sezóně nebude Wizz Air létat z Tirany do Birminghamu, Edinburghu a Liverpoolu. Nespustí také dříve avizované spoje z Milána do Alexandrie a z Neapole do Abú Dhabí. Navíc z Abú Dhabí stáhl úspornější letadla A321neo na evropské základny. K 13.9. ruší též krátce provozovanou linku Řím-Kuvajt. Z rumunské Kluže nespustí v září plánovanou linku do Antalye. Navíc z Kluže omezí rotace do stávajících destinací.

Naopak v tiskovém prohlášení Wizz Air oznámil, že zahájil prodej na lety z Londýna-Lutonu do Káhiry, na letiště Sphinx. Létat se má na této trase od začátku zimní sezóny 3x týdně.

Wizz Air začínal mít již dříve před problémem s motory řady PW1100G pověst letecké společnosti, která ráda zkouší nová spojení ovšem na úkor stability letového řádu. Relativně často totiž Wizz Air nevýdělečná spojení v minulosti rušil. A to i několik týdnů před odletem, což mnohdy pasažérům ztížilo cestovní plány. Nyní tak tento fenomén rušení letů jen několik týdnů před odletem bude zřejmě u Wizz Airu četnější a to tentokrát právě vzhledem k nutnosti uzemnit letadla A320neo a A321neo a provést inspekce motorů řady PW1100G. Wizz Air plánuje vůči výrobci motorů uplatňovat maximální možné kompenzace a tak akcie společnosti RTX (dříve známé jako Raytheon Technologies) na burze v New Yorku od zveřejnění problému ztratily na hodnotě z úrovně okolo 100 dolarů za akcii na současných 86 dolarů.

I přesto Wizz Air na téměř unifikovanou flotilu letadel Airbus A321neo s kapacitou 239 sedaček dál strategicky sází. Před necelými dvěma týdny totiž schválila valná hromada navýšení objednávky těchto letadel o dalších 75 kusů a to díky nákupní opci na původní objednávce z roku 2021. Celkem tak má Wizz Air objednáno 367 kusů letadel A321neo. Dalších 47 kusů je objednáno ve variantě A321XLR a 13 kusů ve variantě A320neo.

Airbus A321neo na základně ve Vídni, listopad 2022 (autor: Kenzel2, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata