Vyšetřování newyorské katastrofy pokračuje

18.11.2001 - USA & Kanada



V pondělí 12. listopadu se zřítil v New Yorku krátce po startu Airbus A300B4-600 (N14053) společnosti American Airlines. Letoun, který letěl na pravidelné lince AA587 z newyorského letiště J.F. Kennedyho do Santo Dominga, hlavního města Dominikánské republiky, se zřítil v 9.16 (tedy 15:16 SEČ) osm kilometrů od letiště na městskou čtvrť Queens, kde způsobil požár několika domů. Spekulace o možném teroristickém činu vyvolalo zvláště to, že předchozí neděli uplynuly dva měsíce od útoku na World Trade Center i to, že letoun dopadl na městskou čtvrť. Z těchto důvodů byl v New Yorku okamžitě po zřícení vyhlášen stupeň nejvyšší pohotovosti - uzavřeny byly významné mosty, tunely a letiště v oblasti.

Ještě v den nehody nalezli vyšetřovatelé Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) rovněž obě černé skřínky letadla, které byly přepraveny do Washingtonu k důkladné expertíze. První poznatky byly oznámeny již den po havárii, kdy vyšetřovatelé sdělili, že hlasový záznam z cockpit voice recorderu jednoznačně prokázal, že šlo o nehodu a ne teroristický čin. V závěru týdne vyšetřovatelé upřeli svou pozornost na kormidlo letadla, které se od stroje oddělilo nejdříve a dopadlo spolu se směrovkami do přilehlé mořské zátoky Jamaica Bay několik set metrů od trupu letounu. Airbus A300 se začal silně otřásat, když narazil na N14053 vzdušný vír způsobený Boeingem 747-400 japonské společnosti JAL (let JL047), který startoval krátce před havarovaným letounem ze stejné dráhy. Ze záznamu zvuků v pilotní kabině vyplývá, že Airbus byl zasažen dvěma silnými turbulencemi. V okamžiku havárie byl japonský Jumbo Jet vzdálen pouhých 6 km před letounem. Podle vyšetřovatelů se kormidlo utrhlo nad úchyty, které spojují tuto část letadla s trupem. To, že by se kormidlo oddělilo jen pod vlivem silných turbulencí, jež letadlo údajně zasáhly silou tornáda, experti spíše vylučují. Většina se jich domnívá, že došlo k selhání kompozitních materiálů, z nichž je kormidlo vyrobeno. Podle bývalého vyšetřovatele NTSB Grega Feitha mělo kormidlo patrně již dříve nějaký strukturální problém a selhalo by dříve či později. Havarovaný Airbus, který byl vyroben v roce 1987, se již v roce 1994 dostal do silné turbulence při které bylo zraněno 47 lidí. Po tomto incidentu musel být opravován právě jeden ze šesti úchytů kormidla ke trupu letounu. Takovéto selhání kormidla je jev v dějinách civilního letectví naprosto unikátní. K podobné ztrátě kormidla došlo pouze v roce 1985, kdy Boeing 747 japonských aerolinií JAL ztratil kormidlo na pravidelné lince z Tokya do Osaky. Posádka poté, co ztratila kontrolu na letounem létala ještě půl hodiny v kruzích než letadlo narazilo do hory. K dalším ztrátám kormidla došlo dosud u civilních letadel jen při testování prototypů (např. Convairu 880).

Motor letounu údajně pracoval bezchybně i poté, co posádka začala mít problémy s kontrolou letadla a kdy bylo letadlo značnou silou tlačeno na levou stranu. Ze zvukového záznamu dále vyplývá, že piloti se snažili letadlo zachránit, bohužel ale netušili, že letoun přišel o kormidlo. Záznam Flight data recorder (FDR) končí o dvacet sekund dříve než záznam CVR. Při nehodě letadla zahynulo podle předběžných údajů celkem 269 lidí, 251 cestujících, devět členů posádky a devět obyvatel čtvrti Queens na zemi

V reakci na katastrofu nařídil Federální letecký úřad (FAA) inspekci kormidel u všech Airbusů A300 létajících v USA. Kromě American Airlines létá tento typ u společností Federal Express a United Parcel Service.

AIRWAYS FAKTA - HAVÁRIE AIRBUSU A300 AMERICAN AIRLINES
Datum a čas: 12. listopad 2002 - 9:16 newyorského času
Let: American Airlines AA587
Registrace: N14053
Letadlo: Airbus A300B4-605R (c/n 420)
Motory: 2 x General Electric CF6-80C2A5
Oběti: 251 cestujících, 9 členů posádky a 9 lidí na zemi

Témata