Výhradně business
12.03.2003 - Evropa
Lufthansa rozšíří svoji nabídku výhradně business letů o nové spoje - od 19. května o lety z Mnichova do Newarku a od 9. června z Düsseldorfu do Chicaga. Stejně jako u linky Düsseldorf - Newark, která byla otevřena v červnu loňského roku, zajišťuje pro Lufthansu lety švýcarská společnost PrivatAir specializující se na přepravu VIP osob a chartery pro business klientelu. Na nových linkách, které spojí hospodářsky vyspělé regiony jižního Německa a Severního Porýni-Westfálska s hlavními obchodními centry USA, budou opět létat letadla Boeing Business Jet (BBJ). Z Mnichova na newyorské letiště Newark v New Jersey se bude s BBJ provozovat šest letů týdně, délka letu je devět hodin. V opačném směru, tedy z Newarku do Mnichova bude let trvat sedm hodin a 45 minut. Nová spojení do Newarku doplňuje sedm pravidelných letů týdně mezi Mnichovem a letištěm JFK v New Yorku. Délka letu z Düsseldorfu do Chicaga bude trvat osm hodin a 50 minut, zatímco zpáteční let bude o hodinu kratší. Lety je možné rezervovat jak pod čísly letu Lufthansy, tak United Airlines.
Používaný Boeing Business Jet je v podstatě upravený Boeing 737-700, díky přídavným nádržím má letoun dolet až 10 700 km. Kabina letadel létajících pro Lufthansu je upravena pouze jako jedna třída - Business Class se 48 černými koženými sedadly, rozestupy sedadel jsou o 15 cm větší než v business třídě ostatních letadel Lufthansy. Prostor v kabině pro cestující je znatelně větší, připomeňme, že nízkonákladové aerolinie provozují tento typ v konfiguraci až pro 148 cestujících. Během letu o cestující pečují čtyři palubní průvodčí, kteří servírují exkluzivní menu. Vyššímu komfortu odpovídají i ceny - vloni na podzim stála zpáteční letenka z Düsseldorfu do Newarku s BBJ 2 880 euro, což je přibližně 90 tisíc korun.
V provozování pravidelných letů s pouze Business Class se řadí Lufthansa k průkopníkům. O úspěchu nového modelu svědčí nejen počty rezervací, ale i ohlášená expanze. Společnost PrivatAir v souvislosti s oznámením o otevření nových linek uvedla, že v nejbližší době zakoupí dvě nová letadla, která budou určena právě pro spoje provozované ve spolupráci s Lufthansou. Některé další letecké společnosti pozorně sledují výsledky nového produktu německého dopravce, jiné již připravují zavedení podobné služby. Například Qatar Airways nedávno oznámily, že do konce tohoto roku začnou létat na vybraných linkách s Airbus 319LR, což je verze Airbusu Corporate Jet, letounu obdobně upraveného jako BBJ. S neobvyklou nabídkou přišly koncem ledna nové švýcarské aerolinie Club Airways. Ty létají pravidelně s osmimístným Learjetem 45 několikrát denně z Ženevy do Frankfurtu, Londýna a Paříže. Zajímavé jsou i nalétávaná letiště - v Londýně společnost přistává ve Farnborough, v Paříží na Le Bourget. Společnost funguje na klubovém principu, před rezervací je potřeba stát se členy klubu, což znamená uhradit poměrně vysoký členský příspěvek. Club Airways o sobě tvrdí, že nejsou veřejnou aerolinii, ale soukromým klubem, tudíž nezveřejňují ani letový řád, ani nepublikují své tarify. Vzhledem k neobvyklosti obchodního modelu se budeme této společnosti věnovat v nejbližší době v samostatném článku.
Jak je vidět koncepce výhradně business letů zaznamenává u obchodní klientely úspěch a je více než pravděpodobné, že v brzké době se dočkáme dalších podobných pravidelných linek.