Vizitka: Druk Air
21.09.2012 - Asie & Austrálie
Za devatero horama, za devatero řekama, leží jedno malé horské království, kde žijí nejštastnější lidé na světě. I takto pohádkově by se dalo začít vyprávění o Bhútánu. Nechám ale hovořit odborníka, Michala Thomu, který se na tyto oblasti specializuje jako publicista, fotograf, průvodce - klikněte na jeho článek, který byl publikován na ihned.cz a dozvíte se o této zemi mnohem více. Přece jen moc Čechů se tam nepodívá, Michal Thoma uvádí číslo 60 až 80 ročně. Cestování do Bhútánu je regulováno například minimální denní sazbou a nákupem služeb u registrovaných cestovek. V jednom z článků jsem četl, že ideální turista by měl být rich a old.
Druk Air - Airbus A319 (foto: Aminul Hassan/Wikipedia)
Zaměřím se raději na leteckou dopravu do Bhútánu a Drukair. Národní aerolinka Drukair - Royal Bhutan Airlines je zatím jedinou společností, která operuje mezinárodní linky na letiště Paro International Airport. Drukair létá do následujících destinací - Kalkata, Dillí, Mumbaj (podle webu od října 2012), Bagdogra, Guwahati, Gaya (vše Indie), Káthmándú, Dháka, Bangkok. Plus na začátku září uskutečnila společnost za účasti nejstaršího prince první let také do Singapuru, což je nyní další "brána" pro cesty do Bhútánu (lety 2x týdně, 45 minutová zastávka v Kalkatě). Rádi by létali také do Hongkongu. Různé zdroje uvádějí i dvě vnitrostátní spojení, ale když jsem zkoušel najít lety na webu společnosti, tak mi to žádné nenabídne ani v rezervačním systému, ani v rámci letového řádu. Ono je ale stejně obecně lepší si lety i rezervace ověřit a zajistit přes partnera v Bhútánu.
Drukair má také od začátku září čtvrtý Airbus A319. Jak píše Michal Thoma, i to je jeden z limitů rozvoje cestovního ruchu (na druhou stranu to může být ale i výhoda), pouze 4 letadla, která do Bhútánu létají (kapacita letadla = 138 pasažérů). Na vnitrostátní lety pak společnost má používat letadlo ATR 42.
Pro zájemce doporučuji článek na Wikipedii, kde je podrobná historie společnosti. Zaujala mě pasáž, kdy v roce 1990 královská rodina zabavila na 2 týdny jediné letadlo společnosti a letěla na korunovaci císaře Akihita do Japonska, pak ještě na Maledivy na nějaký summit. Tím se zastavil celý turistický ruch v zemi a mělo to i nějaké finanční dohry vůči touroperátorům. Asi i proto byl v Bhútánu tlak na vznik další letecké společnosti. Loni v prosinci byla spuštěna Tashi Airlines, první privátní airline v zemi. Zatím operuje (a zase je to docela těžce dohledatelné) vnitrostátní lety, ale chce také operovat jeden Airbus A320 a létat do Bangkoku a Dillí.
Paro International Airport (foto: Doug Knuth/Wikipedia)
Na závěr pár slov o Paro International Airport. Leží v nadmořské výšce cca 2200 metrů, kolem dokola jsou vrcholy přes 5 - 5,5 tisíc metrů. Patří mezi jedno z "world's most challenging airports". Vizuální přiblížení na přistání, měnící se počasí. Různé zdroje uvádějí, že v roce 2009 bylo jen 8 pilotů na světě certifikováno přistávat na tomto letišti. Asi už jich je teď více, ale pořád to musí být zážitek i pro pasažéry.
Chcete-li si vychutnat take-off, pak doporučuji toto video (zdroj: YouTube)