Vizitka: Carpatair

29.05.2012 - Evropa



Rumunská společnost Carpatair (V3) byla jednou z prvních regionálních společností, se kterou jsem se seznámil, když jsem před časem získával odborné zkušenosti pro práci v letecké společnosti (stejně jako V3 operovala letadla typu SAAB). Společnost Carpatair, kterou v roce 1999 založil bývalý vojenský pilot Nicolae Petrov s pomocí zahraničních investorů (například zakladatel společnosti IKEA Ingvar Kamprad nebo lidé, kteří stáli za společností Crossair), vytvořila v podstatě na "zelené louce" na letišti v Temešváru fungující "hub & spoke" model.

Carpatair - mapa linek

Každé ráno přilétaly a přilétají letadla z dalších rumunských destinací (nyní také ze Lvova, Kyjeva - letiště Chernivtsi nebo Kišiněva) do Temešváru, tam cestující přestoupí na letadla do Německa a Itálie a odpoledne se toto akce uskuteční v opačném gardu. Přímé lety, hlavně s Itálií, spojují i další rumunská města a Kišiněv, ale základem je pořád přestupní bod v Temešváru. Tam dnes má jednu ze svých základen i společnost Wizzair, ale před tím byla typickým obrázkem letiště řada seřazených letadel v bílozelených barvách.

Carpatair létal před časem i do Vídně, což bylo zajímavé pro cestovatele mířící do rumunského Banátu, tehdy měli opravdu zajímavé tarify.

Carpatair - letadla

Flotilu tvoří primárně letadla SAAB 2000 (nejvíce operovaných letadel tohoto typu na světě), dále pak Fokker 70 a 100, nově pak první Boeing 737-300. Jen pro zajímavost prvním letadlem ve flotile V3 byl JAK-40. Carpatair rozšiřuje také spolupráci s dalšími společnostmi (např. Air Berlin, Alitalia) a tak dnes nabízí i průběžné tarify do dalších destinací.

Témata