Vizitka: Carpatair
29.05.2012 - Evropa
Rumunská společnost Carpatair (V3) byla jednou z prvních regionálních společností, se kterou jsem se seznámil, když jsem před časem získával odborné zkušenosti pro práci v letecké společnosti (stejně jako V3 operovala letadla typu SAAB). Společnost Carpatair, kterou v roce 1999 založil bývalý vojenský pilot Nicolae Petrov s pomocí zahraničních investorů (například zakladatel společnosti IKEA Ingvar Kamprad nebo lidé, kteří stáli za společností Crossair), vytvořila v podstatě na "zelené louce" na letišti v Temešváru fungující "hub & spoke" model.
Každé ráno přilétaly a přilétají letadla z dalších rumunských destinací (nyní také ze Lvova, Kyjeva - letiště Chernivtsi nebo Kišiněva) do Temešváru, tam cestující přestoupí na letadla do Německa a Itálie a odpoledne se toto akce uskuteční v opačném gardu. Přímé lety, hlavně s Itálií, spojují i další rumunská města a Kišiněv, ale základem je pořád přestupní bod v Temešváru. Tam dnes má jednu ze svých základen i společnost Wizzair, ale před tím byla typickým obrázkem letiště řada seřazených letadel v bílozelených barvách.
Carpatair létal před časem i do Vídně, což bylo zajímavé pro cestovatele mířící do rumunského Banátu, tehdy měli opravdu zajímavé tarify.
Flotilu tvoří primárně letadla SAAB 2000 (nejvíce operovaných letadel tohoto typu na světě), dále pak Fokker 70 a 100, nově pak první Boeing 737-300. Jen pro zajímavost prvním letadlem ve flotile V3 byl JAK-40. Carpatair rozšiřuje také spolupráci s dalšími společnostmi (např. Air Berlin, Alitalia) a tak dnes nabízí i průběžné tarify do dalších destinací.