Vietnamský low-cost Pacific Airlines pozastavil provoz
24.03.2024 19:31 - Asie & Austrálie
Nízkonákladová aerolinie Pacific Airlines, která je dcerou Vietnam Airlines, zastavila 18. března provoz. Vedení společnosti se dohodlo s pronajímateli letadel na vyrovnání svých dluhů, které dosahují výše 220 milionů dolarů. V rámci dohody vrátí všechna svá letadla. Jedná se o tři pronajaté Airbusy A320.
Zpravodajský web VTC News informoval, že se jedná o dočasné pozastavení provozu. Společnost si hodlá pronajmout jiná letadla a s nimi obnovit lety. Podle serveru VnExpress vietnamský úřad civilního letectví vyzval Pacific Airlines k urychlenému obnovení letů, jinak společnosti hrozí odejmutí osvědčení leteckého provozovatele. Nevyužité sloty musí být okamžitě vráceny.
Pacific Airlines - Airbus A320 (foto: Pacific Airlines)
Pacific Airlines se po svém vzniku v roce 1991 zaměřily na charterové nákladní lety. V roce 2008 se společnost dohodla na spolupráci s australskou nízkonákladovou aerolinií Jetstar Airways, která spadá do skupiny Qantas. V rámci dohody získal Qantas nejprve 17% podíl, který o rok později navýšil na 27 %. Zbytek akcií pak vlastnila vietnamská státní investiční společnost SCIC. Vietnamský dopravce následně začal létat osobní nízkonákladové lety pod značkou Jetstar Pacific. V roce 2010 se však spolupráce zasekla, když vietnamské úřady zahájily vyšetřování ztrát při zajištění paliva a obvinily několik manažerů. Australský podílník reagoval pozastavením plánů na další expanzi. V roce 2012 pak SCIC převedly svůj podíl na Vietnam Airlines. Ani to však nezabránilo ztrátovému hospodaření. V roce 2020 Vietnam Airlines oznámily plán na převzetí podílu Qantasu, k čemuž došlo o dva roky později. Následně se společnost vrátila ke své původní značce Pacific Airlines
Během pandemie koronaviru se problémy společnosti kvůli cestovním restrikcím jen prohloubily a ztráty značně narostly. Jen za rok 2022 byla ztráta v přepočtu 84,9 milionů dolarů (1,99 miliard korun). Vietnam Airlines začaly hledat nového investora, který by provoz oživil. Zájem byl však podstatně nižší než v minulosti. Jedním z důvodů je, že ve Vietnamu mezitím vyrostla konkurence v podobě dalších nízkonákladových aerolinií, dalším důvodem jsou poměrně komplikované podmínky pro vstup zahraničního investora. Vietnam Airlines již dříve varovaly, že v případě, že se nepodaří nalézt nového partnera, aerolinii hrozí zánik.