Třetí A310 ČSA už je tady

09.06.2003 - Česká republika



V sobotu 7. června ve 20 hodin 44 minut na ruzyňském letišti přistál očekávaný třetí Airbus A 310 našich aerolinií - již ve standardním barevném schématu ČSA zářícím novotou. Letoun až do úterý 10. června bude ještě nést imatrikulaci F-OHPX, nad níž je "přeškrtnutá" česká OK-YAC. Třetí airbus by měl nést u ČSA jméno jihomoravského města Zlín. Připomeňme, že Airbus A 310-325ET (ex F-WIHP, v.č. 672) byl vyroben v roce 1993 (poprvé vzlétnul 24. února 1993). Letoun si u výrobce objednal Swissair, který jej převzal 19. května 1993. U švýcarského národního dopravce létal airbus jako HB-IPN pět let až do roku 1998 , kdy byl vrácen majiteli Airbus Industrie Financial Services. Od března 2000 stroj operoval u společnosti AirCalin - Air Calédonie International na dálkových linkách z Noumea, hlavního města Nové Kaledonie, do Aucklandu, Brisbane, Osaky a Papeéte. Po převzetí nových Airbusů A330 byl starší Airbus A310 vrácen leasingové společnosti.

Třetí Airbus A-310

Za zmínku jistě stojí fakt, že na rozdíl od obou A 310-304ET ve flotile ČSA, poháněných motory General Electric CF6-80C2A2, je vybaven pohonnými jednotkami Pratt & Whitney PW4156A s vyšším maximálním statickým tahem. Letoun má tudíž i vyšší vzletovou hmotnost (164 000 kg, OK-WAA/-WAB jen 157 000 kg), což bude zejména na transatlantických letech, kde je často nutné překonávat silný protivítr, bezpochyby výhoda. Pohonné jednotky mají také jiné ovládací a kontrolní zařízení. Jak ukazuje detailní snímek pravé zadní části pilotní kabiny, oproti ostatním dvěma letounům A 310 ČSA je zde speciální panel, který slouží k přesné diagnostice činnosti motorů. Palubní počítač zaznamená veškeré anomálie i případné závady, technici si mohou veškeré údaje prostudovat na monitoru umístěném na palubní desce, případně si vytisknou protokol a rychle najít nejvhodnější postup potřebných prací. Efekt je zřejmý: snadná a kvalitní údržba plus vyšší bezpečnost provozu. Jiný je též interiér a uspořádání kabiny pro cestující. Letoun má méně sedadel, 18 v Business Class a 183 v turistické (celkem tedy 201 sedadel, kdežto OK-WAA/-WAB operují v konfiguraci s 209 sedadly - 21 v obchodní a 188 v turistické). Navíc, jak jsme si mohli vyzkoušet, sedadla jsou velmi pohodlná. Letoun je jiný i v dalších "detailech", např. k dispozici je o jednu toaletu více, jinak jsou řešeny obrazovky (vč. výklopných), na nichž cestující mohou sledovat filmy apod.

V současné době se s novým letounem seznamují technici a osádky, v příštím týdnu budou pokračovat přípravné práce před jeho uvedením do provozu, je možné, že bude uskutečněn i jeho zálet. Původně byly plánovány lety v rámci Evropy, avšak protože se jeho dodání lehce zdrželo, nebudou uskutečněny a letoun bude na svůj první obchodní let v barvách ČSA nasazen v pondělí 16. června, kdy ve 12:40 bude startovat na let OK050 do New Yorku/JFK.

Třetí Airbus A310 ČSA
Francouzská imatrikulace a přeškrtnutá česká. (Foto: Jan Pěnkava)
Cockpit A310
Pohled do cockpitu letounu. (Foto: Jan Pěnkava)
Business Class v A310 Kontrolní panel
Sedadla Business Class Kontrolní panel s diagnostikou motorů

Témata