Travel Service představil Boeing 767-300ER
10.12.2008 - Česká republika
Boeing 767-300ER v barvách Travel Service přistál nejprve minulou středu ve večerních hodinách na ostravském letišti po letu z izraelského Tel Avivu a o den později se také poprvé ukázal na pražské Ruzyni. Na pátek pak společnost Travel Service připravila předváděcí let nového letounu pro novináře a další pozvané hosty. A jen o několik hodin později, v sobotu krátce po půlnoci, letoun na své palubě uvítal první klienty českých cestovních kanceláří, které přepravil z Prahy do kubánského Varadera.
Letoun má za sebou mnohaletou službu u několika leteckých společností. V továrnách Boeing Co. byl stroj vyroben v září 1991 (c/n 25365) a o měsíc později dodán SAS Scandinavian Airlines. Letoun je tedy jen o několik měsíců mladší než dvojice původních Airbusů A310-300 ČSA, jež byly vyrobeny v únoru a březnu 1991. Po skončení služby u SAS se letoun dostal v listopadu 2003 k irské leasingové společnosti Sunrock Aircraft Corporation, která jej o měsíc později pronajala Icelandairu. Islandský dopravce ještě v témže roce letoun i s posádkou pronajal krátce britské charterové společnosti AV8Air a v roce 2006 na dva roky venezuelské společnosti Santa Barbara Airlines. U českého dopravce létá letoun s islandskou registrací TF-FIB a v klasických barvách Travel Service s výjimkou žlutě natřených motorů opatřených logem cestovní kanceláře Canaria Travel. Posádka letounu je smíšená, piloti jsou od Icelandair, palubní průvodčí pak Travel Service.
Několik technických parametrů: letoun pohání dvojice motorů Pratt&Whitney PW4060, cestovní rychlost je přibližně 850 km/hod a maximální dostup 12500 metrů. Dolet letounu 11 000 kilometrů umožňuje přímé lety z Prahy na Dálný východ, do Karibiku, Severní a Jižní Ameriky. Se svou kapacitou 253 cestujících je Boeing 767-300ER největším letounem, který kdy měla česká letecká společnost ve své flotile. Travel Service jej provozuje v uspořádání dvou tříd – 28 sedadel je v tzv. TopTravel Class a dalších 225 míst v ekonomické třídě označené jako Travel Class. Třída TopTravel Class, jež má být ekvivalentem business třídy, působí vzhledově přijatelně, sedadla jsou širší a rozestupy mezi nimi větší. Cestující TopTravel Class vedle většího prostoru mají k dispozici také bohatší občerstvení na palubě včetně alkoholických nápojů zdarma, na ruzyňském letišti pak také vstup do salónku zdarma. Tuto třídu si mohou cestující zakoupit formou příplatku k zájezdu (u Čedoku například za cenu 14 990 Kč).
Ekonomická třída s uspořádáním sedadel 2-3-2 tvoří jednu velkou sekci, kterou částečně rozdělují toalety. Rozestupy sedadel jsou v této třídě velmi solidní a pro dálkový let dostatečné. Sedadla nejsou vybavena individuální zábavním systémem. K dispozici jsou pouze monitory nad sedadly, na kterých se během předváděcího letu zobrazovala airshow a další informace o letu. Tyto informace byly rovněž promítány na velká plátna na začátku obou tříd. Objektivně je však potřeba uvést, že na rozdíl od dálkových pravidelných linek, není individuální IFE systém u evropských charterových dopravců obvyklým standardem. Celkově lze kabinu letounu hodnotit při porovnání s jinými charterovými aeroliniemi v Evropě jako solidní průměr.
Boeing 767-300ER v barvách Travel Service bude po celou zimu létat přímé lety z Prahy do kubánského Varadera a thajského Bangkoku. Letoun bude sloužit i klientům zahraničních cestovních kanceláří, když bude zajišťovat lety z Kodaně a Billundu do thajského Phuketu a na venezuelský ostrov Isla Margarita. Travel Service má letoun od mateřské společnosti pronajat zatím na zimní sezónu. Nicméně vzhledem k tomu, že společnost plánuje otevření dálkové pravidelné linky z Prahy do Miami (více zde), je pravděpodobné, že letoun bude u Travel Service létat i v létě. Zástupci společnosti uvedli, že jednají o pronájmu jiného Boeingu 767-300, který by byl v jiné konfiguraci. Podle generálního ředitele Travel Service Romana Vika dálkový Boeing 767 nepřichází do Česka pozdě, trh postupně pro tento letoun dozrál. Podle Vika ČSA nemohou tomuto letounu konkurovat.
Pronájem Boeingu 767-300ER lze v každém případě hodnotit pozitivně. Letoun přináší kvalitativní skok na dálkových charterech Travel Service provozovaných pro cestovní kanceláře. Dosud totiž společnost provozovala dálkové linky střednětraťovými letadly metodou „přískoků“, tedy s několika mezipřistáními, za což byla odbornou veřejností kritizována. Travel Service se ostatně letos dokázal úspěšně vyrovnat s dalším často kritizovaným problémem, častá zpoždění charterů se v uplynulé letní sezóně stala minulostí.
Foto: autor