Stávka letových dispečerů zkomplikovala letový provoz v Evropě

26.06.2002 - Evropa



Stávka centrály Řízení letového provozu, konkrétně řídících letového provozu ATC EUC ve Francii, Řecku, Portugalsku a Itálii, k nimž se posléze přidali i letoví dispečeři ve Španělsku a Maďarsku, znamenala ve středu 19. června zrušení stovek letů, přesměrování přeletů a omezení dalších letů - tedy velké komplikace. Stávka znamenala výrazné omezení leteckého provozu nad celou Evropou, neboť ovlivnila letové řády většiny zde působících leteckých dopravců. Také České aerolinie musely omezit letecký provoz mezi Českou republikou a Francií, resp. byly nuceny zrušit většinu svých letů z a do Paříže, což se týká také některých code-sharových letů ČSA s Air France. Z šesti letů do Paříže, které obsahuje letový řád, se podařilo uskutečnit v den stávky jen jeden let. Všechny linky operované v code-sharové spolupráci s Air France mezi Prahou a Lyonem byly zrušeny. Provoz do ostatních zemí, které se ke stávce připojily, naštěstí nebyl narušen. Poškozeným cestujícím ČSA zdarma změnily rezervace na nejbližší volnou linku, případně vracely peníze v plné výši včetně letištní taxy.

Dopravní situace v Evropě byla dále zkomplikována i následnou čtvrteční generální stávkou vyhlášenou španělskými odbory, kde např. 80 % dopravců stávkovala proti propouštění, v Itálii se zase k řídícím letového provozu přidali pracovníci veřejné dopravy, zejména městské hromadné dopravy, kteří zorganizovali řetěz stávek ve velkých italských městech. Během samotné středeční stávky letových dispečerů byla kromě Paříže a Lyonu zavřena řada dalších evropských letišť: v Řecku byla letiště uzavřena od 11 do 15 hodin, v Portugalsku od 12 do 16, v Itálii hodinu - od 15 do 16 hodin, k určitým omezením došlo i v Maďarsku. Potíže měla ale skutečně většina evropských letišť - z francouzských vzlétlo pouze každé desáté plánované letadlo. V úvodní části období letních dovolených to byla situace vskutku velmi kritická. Skutečně, termín stávky byl vybrán dokonale: na jih Evropy směřovaly tisíce turistů za svou vytouženou dovolenou, v hojné míře například Britů, kteří v tomto období v hojné míře odlétají "za jihoevropským sluncem", přitom nejvíce byly postiženy lety do Francie: British Airways zrušily 122 z celkového počtu 126 obvyklých letů do Francie a bylo také zrušeno dalších 38 letů do hlavních měst několika evropských zemí; odhadem se stávka letových dispečerů dotkla asi 80 tisíc britských cestujících. Navíc do Španělska v té době mířili diplomaté, úředníci a novináři na páteční a sobotní summit Evropské unie v Seville. Není divu, že reakce francouzské a španělské vlády na sebe nedaly dlouho čekat: vyzvaly federaci evropských letových dispečerů k odpovědnosti a označily stávku za neoprávněnou.

Důvodem stávky letových dispečerů tentokrát nebyla jejich snaha vymoci si vyšší mzdy, ale vyjádření odporu k projektu Evropské komise spojeného evropského nebe nazývaného Otevřené nebe, který směřuje k liberalizaci kontroly letového provozu, ke sjednocení vzdušného prostoru jednotlivých zemí unie. Stávkující cítili potřebu vyjádřit obavy, byť vůči cestujícím a leteckým dopravcům dosti drsným způsobem, že přijdou o svá místa a že ve vzduchu nad Evropou bude méně bezpečno, byť připouštějí, že toto opatření může přinést finanční úspory. Stávkujícím se nelíbí, že opatření zvýší konkurenci a zhorší spolupráci, čímž utrpí bezpečnost provozu. Připomeňme, že ve Francii to byla již třetí stávka proti projektu spojeného evropského nebe, avšak konfliktní protestní akce v evropském měřítku se uskutečnila poprvé.

Témata