Společnost BAe Systems ukončila program RJX

15.01.2002 - Evropa



Zrušení programu RJX a celé divize regionálních letounů se nejcitelněji dotkne přibližně 1 700 propuštěných zaměstnanců, k němuž má dojít po dokončení čtyř rozestavěných letounů - pokud nenastane nějaký ještě více překvapivý obrat. S největší pravděpodobností bude plně uspokojena pouze společnost Druk Air (Royal Bhutan Airlines), která objednala dva stroje BAE Avro RJX 85. Společnosti CityFlyer, dceřinná společnost British Airways, která objednala šest RJX 100, a British European, která původně projevila zájem o 20 Avro RJX 100 (12 objednala a na 8 si zajistila předkupní práva) uspokojeny nebudou a výrobce bude muset platit smluvní pokuty, jejichž výše dosud není 100% daná.

Druk Air - Avro RJX 85
Druk Air objednal dva stroje Avro RJX 85. (Foto: BAe Systems)

Tisková zpráva společnosti dává tato nepopulární opatření do souvislosti se zhoršenou celosvětovou hospodářskou situací, za jejíž podstatnou příčinu označuje reakci na teroristický útok na USA 11. září 2001 a následující vývoj. Cituje Johna Westona, šéfa obchodního oddělení BAE SYSTEMS, který mimo jiné uvedl, že vedení společnosti dospělo k názoru, že divize regionálních dopravních letounů nemůže v současných hospodářských podmínkách existovat a dodal, že BAE SYSTEMS se zaměří na vybrané vojenské programy, na spolupráci v rámci Airbus Industrie, resp. EADS, a také s americkými partnery. Ovšem i u dodávek pro Airbus dochází k nepříznivému vývoji, když budou v letošním roce redukovány z 320 na 300 letounů, navíc jsou realizovány úpravy zvyšující bezpečnost provozu a v maximální možné míře chránící osádky. Vývoj A 380 by měl pokračovat podle plánu, jak vše dopadne, to ukáže až čas. Restrukturizace se určitým způsobem dotkne i divizí vyrábějících díly a přístrojové vybavení pro společnosti Boeing, Lockheed Martin JSF a Raytheon a dojde ke snížení výroby - jedná se mj. o avioniku, kontrolní a řídicí systémy, včetně digitálních kontrolních systémů leteckých motorů General Electric. Po dokončení rozestavěných letounů RJX nebude zahájena montáž dalších a v provozu zůstane pouze opravárenské středisko pro regionální letouny s tím, že dojde ke konsolidaci Aircraft Services Group's v Service Support a Service Engineering. Aviation Services bude pokračovat v realizaci přestaveb širokotrupých letounů Airbus na nákladní verzi a v generálních opravách letounů. Co se týče Aircraft Services Group působících v Toulouse, Sydney a ve Washingtonu, v současné době je posuzována jejich činnost a i v jejich případě lze předpokládat určité organizační změny. Určité změny budou realizovány také u vojenských projektů, např. modernizace letounů Nimrod MRA4 určených pro námořní průzkumnou a protiponorkovou službu.

TECHNICKÉ SPECIFIKACE LETADEL ŘADY RJX:

  RJX 70 RJX 85 RJX 100
Kapacita (5 sedadel v řadě) 70 85 100
Kapacita (6 sedadel v řadě) 82 100 112
Rozpětí 26,34 m 24,34 m 26,34 m
Délka 26,16 m 28,55 m 30,10 m
Délka kabiny 15,42 m 17,81 m 20,20 m
Výška kabiny 2,07 m 2,07 m 2,07 m
Dolet 3 500 km 3 296 km 3 019 km
Maximální rychlost M 0,73 M 0,73 M 0,73

Podniky BAE SYSTEMS Aircraft Services Group

Ve Woodfordu poblíž Manchesteru v severozápadní Anglii je hlavní sídlo BAE SYSTEMS Aircraft Services Group. Jeho základem je původní továrna založená v roce 1924 jedním z leteckých průkopníků Alliottem Verdonem Roem. Kromě moderních ústředních kanceláří se zde nachází výcvikové středisko s leteckými simulátory, dále montážní a opravárenský komplex vybavené mj. hangárem pro realizaci barevných nátěrů letadel, zkušební centrum a kompletně zařízené letiště s VPD délky 2 287 m a s operačními hangáry a dalším zázemím. Na mezinárodním letišti Toulouse/Blagnac, u&Nbsp;Airbus Industrie, Aerospatiale-Matra, ATR a také v kancelářích dalších subdodavatelů má společnost BAE SYSTEMS zřízena prodejní a marketingová centra zaměřená na regionální letouny včetně Avro RJRJX.

V Hatfield severně od Londýna je hlavní středisko BAE SYSTEMS zabývající se prodejem a leasingem regionálních letounů - BAe ATP, BAe 146 a Avro RJ. Ve Filtonu u Bristolu v jihozápadní Anglii je Aviation Services, největší opravárenské a montážní středisko zařízené na údržbu a opravy širokotrupých letounů Airbus, ale i menších typů, a také na konverze letounů A300B4 na celonákladní verzi. Součástí střediska je také největší komplex hangárů v Evropě. Na mezinárodním letišti Washington/Dulles je středisko BAE SYSTEMS specializované na prodej a pronájem letounů Jetstream 31, Jetstream Super 31/32/32EP a Jetstream 41, které samozřejmě vyvíjí také další obchodní aktivity. Obchodní zastoupení BAE SYSTEMS pro Asii, Austrálii a Nový Zéland je zřízeno v Sydney - na mezinárodním letišti. Ve Weybridge, 20 mil jihozápadně od Londýna a velmi dobrým spojením na mezinárodní letiště Heathrow a Gatwick, je vybudován moderní, plně automatizovaný výrobní závod, který produkuje různé přístroje a zařízení.

Na mezinárodním letišti v Prestwicku na západním pobřeží Skotska je jednak zákaznické výcvikové a opravárenské středisko specializované na turbovrtulové regionální letouny a jednak je zde realizován program modernizace letounů Nimrod MRA4 pro námořní průzkumnou a protiponorkovou službu.

Témata