SAS a Alitalia donuceny kvůli stávkám zrušit lety
23.01.2006 - Evropa
SAS dnes zrušil velkou část letů ze svého hubu v Kodani. Důvodem je neoznámená stávka pilotů, která začala dnes v osm hodin ráno. Piloti se ráno omluvili z práce pro nevolnost. 50 letů zrušila také společnost SAS Braathens. Důvodem je také vysoký počet nemocných pilotů, přičemž společnost nevylučuje, že tento stav má něco společného s událostmi v Kodani. Vedení společnosti zjevně ani přesně neví, proč piloti stávkují. Mluvčí společnosti uvedla: „SAS vyzval piloty k jednání ohledně jejich budoucích zaměstnavatelů. Myslím, že to je důvod, proč stávkují.“
Piloty by neměla nadále zaměstnávat SAS Group, ale jednotlivé národní společnosti spadající pod SAS Group. Společnost vyjádřila vzhledem ke svým klientům lítost. Vyjádření odborů není prozatím k dispozici. Na letišti zůstalo několik tisíc rozladěných cestujících. Jeden z nich komentoval situaci těmito slovy: „Jestliže jsou piloti nespokojení, měli by si to vyřídit vnitřně a nenechávat trpět cestující. Měli by si pamatovat, že cestující jsou jejich chléb.“
Do problémů se dostávají již několikátý den i cestující italských aerolinií Alitalia. Zde odbory protestují proti záchrannému plánu, který znamená rozsáhlou restrukturalizaci společnosti a různými způsoby postihuje zaměstnance. V neděli byla společnost nucena zrušit skoro 100 letů, dnes by to mohlo být až 250. A to se ani nejedná o oficiální stávku, která byla odvolána, protože byl splněn požadavek odborů setkat se s představiteli vlády.
Postoj vlády vůči odborům není ale nijak vstřícný. Italské vládě zjevně začíná s věčně problémovým dopravcem pomalu docházet trpělivost. Italský ministr práce Roberto Maroni v oficiálním rozhovoru pro deník La Repubblica uvedl, že možný bankrot nevidí jako negativní událost, protože by pak vznikl prostor pro nového dopravce, který by byl schopen lépe konkurovat ostatním. „Vláda nemůže věčně nalévat peníze do této společnost,“ řekl doslova.
Ministerský předseda Berlusconi nevidí uzavření Alitalia jako jednoduché řešení, protože vlajkový dopravce je mimo jiné otázka národní hrdosti. Na druhé straně toto řešení vůbec nevyloučil. Připustil také, že pokud by byl personál více disciplinovanější, vedlo by se společnosti mnohem lépe. Jeho slova směřovala především na vysoký počet stávek, ke kterým odbory v poslední době přikročily.