Sabena na Ruzyňském letišti

11.11.2002 - Česká republika



ZAHÁJENÍ LETECKÉ TRATI BRUSEL - PRAHA
Nová letecká trať Praha - Bruxelles byla otevřena příletem prvního dopravního letadla OO-AGX belgické letecké spol. Sabena, která bude na této expresní trati létati létati střídavě s Čs. Státními Aeroliniemi. Celá trať měřící 761 km byla prolétnuta při prvním letu za 170 minut. Normální dopravní doba jest 180 minut (3 hod.), bez přistání cestou. Odlet z Prahy jest ve 12.30, přílet z Bruselu do Prahy jest v 11.50 každého dne kromě nedělí a stát. svátků. Dopravní letadlo, které přistálo první na novém letišti pražském v Ruzyni, jest krásný třímotorový dolnokřídlý jednoplošník s luxusní kabinou pro 18 cestujících, řízený trojčlennou posádkou, značky Savoia Marchetti typu S-73, o cestovní rychlosti přes 270 km za hodinu. Rumunský expres ČSA (v nejbližší době se zahájí) odlétající z Prahy v 12.15 a dolétající do Bukurešti v 18.50 vych. Č., bude mít pokračování, takže celou cestu Londýn - Bukurešť dlouhou 2.350 km, bude možné absolvovati pohodlně v jediném dnu mezi snídaní a večeří! Oficiálnímu zahájení trati dostalo se slavnostního rázu osobní účastí belgického ministra dopravy pana Henri Jaspara, jenž přilétl prvním letadlem se svojí chotí M. Jasparovou a v průvodu oficiálních osobností.

Belgické letadlo řídila čtyřčlenná posádka, první pilot Cocquyt, Courtois, Dept a radiooperátor Lecroart. Cestu měli celkem příjemnou, jen na počátku byla mlha. Všichni se navrátili v 14.20, již s poštou a nákladem do Belgie. Jest zajímavo, že prvním letadlem již přilétli dva platící cestující (p. Halbreich a p. Picavet). Cena lístku jest Kč 880.
První letecká pošta z Belgie došla na nové letiště pražské dne 5. dubna letadlem Sabeny.



Na obrázku zachycen památný okamžik, kdy v nově zařizovaném poštovním úřadě č. 82 v leteckém nádraží ruzyňského letiště počíná se razítkovati pod dozorcem přednosty p. Vegnera zvláštním modrým razítkem první došla pošta.

Letec, květen 1937
Poprvé letadlo Sabeny (Société Anonyme Belge d´Exploitation de Navigation Aérienne) přistálo na pravidelné lince v Praze dne 5. dubna 1937. Toto datum patří v dějinách naší letecké dopravy k nejvýznamnějším, toho dne bylo totiž uvedeno do provozu nové ruzyňské letiště (civilní letadla do té doby přistávala na letišti ve Kbelích). Linku otevřel letoun Savoia Marchetti SM-73 (OO-AGX) určený pro 17 cestujících, který přistál na pražském letišti po desáté hodině. Prvního letu se zúčastnil belgický ministr dopravy Henri Jaspar a československý velvyslanec v Belgii Dr. Slavík (o nové lince více v sloupci napravo). Otevření nové linky umožnila mezistátní dohoda podepsaná mezi ČSR a Belgií v lednu 1937, linka do Bruselu byla provozována v poolu s Československými státními aeroliniemi (ČSA). Nový spoj byl mimořádně úspěšný - v roce 1938 přepravila Sabena z Prahy do Bruselu 2 097 cestujících a 7 055 kg pošty. Po obsazení českých zemí německým vojskem v březnu 1939 došlo k zastavení provozu bruselské linky.


Posádka letounu Sabena s posádkami ČSA před letounem Savoia Marchetti SM-73, který krátce před tím přistál poprvé na ruzyňském letišti.

Po druhé světové válce Sabena obnovila spojení s Prahou již 17. června 1946. Linku do Prahy létala nejprve letouny Douglas C-47 Dakota, které později vystřídaly typy Douglas DC-6 a Convair 580. Od 1. dubna 1965 začal létat na lince do Bruselu typ Sud Aviation SE-210 Caravelle. Letoun Caravelle byl v Praze také při posledním letu 30. března 1972. Poté byl provoz s belgickou zajišťován pouze letadly ČSA.

Sabena - Caravelle SE-210
Letoun Sud Aviation SE-210 Caravelle na ruzyňském letišti.

Teprve 29. října 1990 obnovila Sabena pravidelné lety do Prahy letounem Fokker F50 (OY-MMT) pronajatým od dánské společnosti Maersk Air. Linka byla provozována šestkrát týdně typem Fokker F50, jež byl od října 1991 nahrazen Fokkerem F28, který létal v barvách dceřinné společnosti DAT - Delta Air Transport. Čas od času se uskutečnily zajímavé změny, např. v roce 1990 přiletěl na pravidelné lince Dash 8 společnosti Schreiner Airways nebo v červnu 1991 BAe 146-200 Air Meuse. Od října 1993 začaly na lince létat větší Boeingy 737-500. V březnu 1997 byla přidána druhá denní frekvence zajišťována letouny Avro RJ100, které později nahradily i Boeingy na první frekvenci. V roce 2000 Sabena přidala třetí denní frekvenci. 6. listopadu 2001 v 11.25 přistál letoun Sabeny na ruzyňském letišti naposled. Po odbavení letoun Avro RJ100 (OO-DWJ) odletěl ve 12:05, plánovaný večerní let do Prahy se již neuskutečnil, v tu dobu byla již Sabena na dně a linky již z Bruselu neodlétaly. Po 64 letech se tak uzavřela historie společnosti, která byla na ruzyňském letišti přítomna od jeho prvního dne a i přes dlouholetá přerušení provozu byla neodmyslitelnou součástí jeho provozu.

Témata