Sabena: krach?

02.10.2001 - Evropa



Sabena - Airbus A319Belgickému národnímu dopravci Sabena hrozí krach. Společnost se již delší dobu nachází v těžké finanční situaci, kterou navíc prohloubily důsledky teroristického útoku na USA. Včera již bylo jasné, že Swissair, který vlastní 49,5 % firmy, neposkytne slíbenou finanční pomoc ve výši 200 mil. švýcarských franků. Již dříve dávali Švýcaři najevo, že nehodlají pumpovat další peníze do ztrátového symbolu belgického letectví. Pomoc Swissairu, podle dřívější dohody švýcarského dopravce s belgickou vládou, představovala 60 % částky na záchranu Sabeny, zbylých 40 % měl poskytnout belgický stát.

Navíc piloti pokračují čtvrtým dnem ve své stávce, i když tím ohrožují samotnou existenci společnosti. Díky stávce musela být v posledních dnech zrušena zhruba třetina letů, zejména dálkových, což krizovou situaci firmy jen prohloubilo. Jak uvedl šéf Sabeny Christophe Müller, ztráta za jediný den byla srovnatelná s pronájmem letadla na pět let. Piloti odůvodňují svůj protest naprostou nedůvěrou k vedení společnosti a plány na záchranu firmy počítající s propuštěním 1 500 zaměstnanců (z 11 000) označují za řízený bankrot. Piloti jako řešení krizové situace navrhovali plošné zkrácení pracovní doby, čímž by se údajně předešlo propouštění. Dnes by mělo proběhnout mezi zaměstnanci referendum o sociálním plánu zmírnění úsporných opatření a předčasných odchodech do důchodu, na kterém se dohodli odbory a vedení společnosti. V případě odmítnutí těchto opatření hrozí krach celé dohody.

Vedení Sabeny je přístupem Swissairu rozhořčeno a hrozí soudem. Ve středu by se měla sejít valná hromada, aby projednala tíživou situaci společnosti. Pokud se do středy nepodaří najít řešení, hrozí vážné nebezpečí, že valná hromada rozhodne o konkursu leteckého přepravce. Jedinou nadějí na záchranu aerolinie je finanční pomoc belgické vlády. Takovou pomoc však vylučují směrnice Evropské unie, které odmítají dotace leteckým společnostem. Minulý týden navíc Evropská komise zahájila vyšetřování státní pomoci Sabeně ze začátku tohoto roku. V případě potvrzení dotace by musela společnost vrátit belgickému státu částku 4 mld. belgických franků.

Belgická Sabena je leteckým dopravcem s dlouhou tradicí. Společnost byla založena v roce 1923, od roku 1937 létala do Prahy. Provoz nepřerušila ani za 2. světové války, kdy několik letounů operovalo na afrických tratích. Jako první evropská společnost nasadila v roce 1960 na dálkové trati letouny Boeing 707. V roce 1967 začala létat polární trasou přes Anchorage do Tokya. Od roku 1971 provozovala na dálkových linkách Boeingy 747, později zakoupila Douglasy DC-10. V roce 1995 získal Swissair podíl ve společnosti a Sabena se stala součástí Qualiflyer Group, letecké aliance, kterou vedl právě Swissair. Hospodaření Sabeny je v posledních letech ztrátové - za 1. pololetí tohoto roku činila ztráta 200 mil. belgických franků.


Podle posledních zpráv hodlá belgická vláda poskytnout společnosti mimořádnou půjčku k překlenutí krizové situace. Tuto půjčku zdůvodňuje flagrantním porušením dřívějších dohod ze strany Swissairu, který přislíbil dodat 200 mil. švýcarských franků výměnou za získání většinového podílu ve společnosti.

Témata