Ryanair ruší objednávku Airbusů pro rakouskou dceru. Uzavře i vídeňskou bázi Laudy?

14.05.2020 - Slovensko



Podle agentury Reuters zrušil Ryanair objednanou dodávku letadel Airbus A320 původně určených pro svoji rakouskou dceřinnou společnost Lauda, která operuje ze svých bází ve Vídni, Düsseldorfu, Stuttgartu a Palmy Mallorcy. Podle Michaela O’Learyho by tak flotila společnosti Lauda měla v nejbližší budoucnosti zůstat zhruba na třiceti převážně pronajatých strojích Airbus A320, které by měly být později v budoucnu nahrazeny Boeingy 737 MAX. Ovšem jen za předpokladu, že dojde k dohodě mezi Ryanairem a s Boeingem na kompenzaci za zpoždění dodávek objednaných letadel. Flotily dceřinných společností Buzz, Lauda, Malta Air, Ryanair i Ryanair UK by tak měly bý sjednoceny jediném typu, na nástupci Boeingu 737-800.

Lauda - Airbus A320 (foto: Marvin Mutz/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Tomuto vyjádření předcházela vyhrocená jednání společnosti Lauda s rakouskými odbory Vida ve své dominantní vídeňské bázi. Společnost Lauda požaduje v nové kolektivní smlouvě dlouhodobé snížení mezd pilotům o zhruba 15 %. Letušky by měly mít o 5 % nižší platy. Současně by měly být zrušeny příplatky a současné mzdové schéma. Podle vyjádření Davida O’Briena z vedení Ryanair nepřísluší toto schéma firmě, která je dva roky ve ztrátě. Vše dospělo až do bodu, kdy vedení společnosti Lauda hrozí uzavřením své báze ve Vídni, pokud do 21. května 2020 odbory neuzavřou novou kolektivní smlouvu podle předložených představ. Kolektivní smlouva by měla začít platit od 1.července, na kdy společnost Lauda plánovala obnovení 40 procent svých spojů.

Pokud k uzavření dohody nedojde, přišlo by s uzavřením vídeňské báze o práci podle týdeníku Der Standart 300 zaměstnanců létajícího personálu a 65 lidí z kanceláří. Celkem zaměstnává společnost Lauda v Rakousku 560 lidí. Společnost Lauda by totiž zřejmě dál operovala ze svých ostatních bází umístěných mimo Rakousko. Podle šéfa rakouských odborů Vida Romana Hebenstreita je takové jednání "zahraničních vlastníků rakouských leteckých společností skandální". Na mysli měl zřejmě kromě vyhrocení u Laudy (který je vlastněn Ryanairem) též vyhrocenou situaci i u Austrianu (vlastněného Lufthansou) a požádal o zásah do jednání samotného rakouského kancléře Sebastiana Kurze.

Že se ze strany Ryanairu nejedná jen o plané výhružky ukazují náznaky, že by Ryanair mohl od července operovat spoje z/do Vídně výlučně pomocí strojů a posádek z jiných bází. Koncem dubna totiž převedla společnost Lauda některé ze svých slotů na Schwechatu přímo na Ryanair. Je též ovšem možné, že Michael O’Leary rozehrál svojí typickou dvojí hru, s cílem ponížit jak náklady rakouské dcery tak i současně od července využít ve Vídně stroje a posádky z jiných bází Ryanairu, kde neočekává tak rychlou možnost obnovy leteckého provozu. Navíc by tak reagoval i na poslední plány Wizzairu na zotavení provozu ve Vídni a jejich nedávné oznámení o spuštění nových leteckých linek z Rakouska ještě tuto letní sezónu.

Témata