Ruzyňské letiště odbavilo vloni 11,5 mil. cestujících
23.01.2007 - Česká republika
O provozních výsledcích ruzyňského letiště informovali včera novináře na tiskové konferenci generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová a výkonný ředitel společnosti pro obchod, marketing a provoz Jiří Pos. Ruzyňské letiště vloni rostlo s výjimkou března (pokles byl zapříčiněn meziročně rozdílným termínem Velikonoc) ve všech měsících přičemž v závěru roku se dynamika růstu zrychlila. "Nejsilnější provoz jsme na letišti zaznamenali od května do října. V průběhu tohoto půlroku se nám podařilo odbavit více než jeden milion pasažérů za každý měsíc," uvedla Hana Černochová. "Dopravně nejsilnějším měsícem byl srpen s rekordem 1 289 897 odbavených cestujících. Nejvíce osob pak prošlo naším letištěm 1. května, kdy jsme odbavili 51 382 pasažérů," doplnila Černochová. Ruzyňské letiště poprvé překročilo hranici 11 mil. cestujících odbavených během jednoho roku a za celý rok odbavilo celkem 11 581 511 osob, tedy dvakrát více než v roce 2000 a třikrát více ve srovnání s rokem 1996. "Potvrdili jsme tak své místo v kategorii letišť mezi 10 a 25 miliony cestujících za rok podle ACI Europe. Ve středoevropském regionu je naším konkurentem Vídeň, která podle listopadových statistik za jedenáct měsíců přepravila 15,6 milionu osob. Letiště ve Varšavě a Budapešti ve stejném období odbavila 7,5, respektive 7,8 milionu lidí," uvedl Jiří Pos.
Nejvýznamnější událostí loňského roku bylo pro letiště beze sporu otevření nového terminálu Sever 2 v lednu 2006, do kterého byly převedeny všechny lety do zemí schengenského prostoru. Další důležitou událostí bylo zřízení základny SkyEurope v dubnu 2006. Příchod společnosti znamenal oživení trhu a SkyEurope se stal v loňském roce druhou nejvýznamnější nízkonákladovou společností na Ruzyni. Společnost Letiště Praha pokračovala v rozšiřování služeb pro cestující – bylo spuštěno odbavení přes internet a zřízeny samoodbavovací kiosky. Cestující mohou nově získat informace o svém letu pomocí SMS zpráv, pro cestující z německy mluvících zemí byla spuštěna německá mutace webových stránek. Letiště dále získalo Certifikát o provozní bezpečnosti od Úřadu pro civilní letectví podle ICAO, pro posádky letadel byla zřízena crew gate. V závěru loňského roku byla na letišti rovněž otevřena nová centrální požární stanice.
Letiště Praha přijalo novou marketingovou strategii v rámci níž zavedlo incentivní program pro dopravce. Letecké společnosti, které zavedou lety do nové destinace čí rozšíří frekvenci na stávajících linkách získají po určitou dobu slevu na poplatcích. Podle Černochové je tento program nejvýhodnější pro dálkové linky. Letiště Praha začalo provádět aktivní marketing, například ve spolupráci s ministerstvem dopravy a CzechTourism chystá roadshow do Asie, kde chce představit letiště místním leteckým společnostem.
Díky úzké spolupráci s ŘLP a jednotlivými leteckými společnostmi se podařilo odbavit o 4 % více letadel než v předchozím roce. Počet pohybů se tak zvýšil na 166 346 startů a přistání. Postupně se zvyšuje i průměrný počet cestujících připadající na jedno letadlo. Zatímco v roce 2000 cestovalo jedním letadlem průměrně 59 pasažérů, v loňském roce to bylo již 70 cestujících.
Počet transferových pasažérů, kteří využili ruzyňské letiště pro přestup do jiné destinace, meziročně vzrostl o 9,1 % na 2,294 mil. Transferoví cestující tak tvoří jednu pětinu cestujících, kteří prošli letištěm. Dominantní jsou transfery v rámci evropských linek, kde hlavním směrem je tok cestujících mezi východem a západem Evropy. Významný podíl na počtu transferových cestujících má ČSA. Zvyšování podílu transferových cestujících bude také záviset na tom, zda se letišti podaří přilákat další dálkové dopravce. V tomto směru se chce ruzyňské letiště vstupní branou do regionu střední a východní Evropy.
Top 10 leteckých společností (podle přepravených cestujících) |
---|
ČSA - 5 362 857 Travel Service* - 997 288 easyJet - 813 888 Lufthansa - 532 911 British Airways - 318 998 SkyEurope - 297 183 bmibaby - 296 017 Air France - 268 100 Alitalia - 244 165 Swiss - 160 966 * včetně Smart Wings |
Podíl pravidelné letecké dopravy na celkových přepravních výkonech mírně vzrostl z 84,3 % na 85,1 % a to zejména díky růstu nízkonákladové přepravy. Podíl klasických síťových dopravců naopak vloni klesl ze 67 % na 65,4 %. Hlavními klasickými aeroliniemi byly ČSA, Lufthansa, British Airways, Air France a Alitalia (viz Top 10 leteckých společností). Hlavními cíly síťových aerolinií byly Londýn (přes 1 mil. cestujících), Paříž (668 tis.), Frankfurt (453 tis.), Amsterdam (395 tis.), Moskva (318 tis.) a dále Řím, Curych, Kodaň, Miláno a Dublin.
Podíl nízkonákladových dopravců na celkových přepravních výsledcích letiště v loňském roce vzrostl ze 17,4 na 19,7 %. Na pravidelné dopravě se low-cost aerolinie podílely 23,2 %. Z nízkonákladových leteckých společnosti je jedničkou v Praze easyJet (813 tis. cestujících), následují SkyEurope Airlines (297 tis.), bmi baby (296 tis.), Smart Wings (293 tis.) a Jet2 (141 tis.). SkyEurope se stal vloni v dubnu po Smart Wings druhou nízkonákladovou společností, která má v Praze svou základnu. Nejpopulárnějšími destinacemi nízkonákladových aerolinií byly v loňském roce Londýn, Nottingham (East Midlands), Paříž, Bristol, Manchester, Newcastle, Birmingham, Řím, Leeds/Bradford a Dortmund.
Podíl charterové dopravy na celkových přepravních výsledcích v loňském roce mírně poklesl z 15,6 % na 14,8 % ve prospěch nízkonákladové přepravy. Dominantními charterovými přepravci byly Travel Service a ČSA. Nejčastějšími destinacemi charterových dopravců byly Hurghada, Monastir, Heraklion, Burgas, Djerba, Antalya, Tel Aviv, Sharm El Sheikh, Rhodos a Soluň.
V loňském roce rostl i počet destinací, se kterými má ruzyňské letiště přímé letecké spojení. Zatímco v létě 2005 to bylo 112, vloni již 114 destinací. Na letošní letní sezónu je naplánováno dokonce 118 přímých cílů. Zatímco počet destinací roste, počet leteckých dopravců je stabilizovaný. V létě 2005 létalo pravidelně do Prahy 55 leteckých společností, letos jich bude 54.
Loňský růst počtu odbavených cestujících o 7,5 % byl nadprůměrný v kategorii evropských letišť, kam Ruzyně spadá (10 – 25 mil. cestujících). Podle Jiřího Pose Letiště Praha počítá ve středně a dlouhodobém horizontu s meziročním růstem o 5 %. V roce 2020 by tak mělo ruzyňské letiště odbavit 20 mil. cestujících. Ruzyně postupně dotahuje jedničku středoevropského regionu, letiště ve Vídni. Zatímco v roce 1996 odbavovalo pražské letiště 40 % výkonu Vídně, v roce 2003 to bylo již 58,4 % a za prvních jedenáct měsíců loňského roku dokonce 68,8 % výkonu Vídně. Podle Pose je produkt, který nabízí ruzyňské letiště, srovnatelný s vídeňským letištěm ne-li lepší.
Podmínkou zajištění dalšího růstu letiště je však výstavba nové dráhy. Podle Černochové by v letošním roce mělo dojít k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Pro výstavbu dráhy bude dále potřeba vykoupit pozemky u letiště, které částečně vlastní finanční skupina Penta. Černochová odmítla jakkoliv komentovat vývoj jednání. Vedení Letiště Praha stále počítá s uvedením nové dráhy do provozu v roce 2010.