Rušný konec roku pro Airbus Industrie
15.01.2005 - Evropa
Evropský výrobce letadel Airbus si minulý rok pod stromeček nadělil několik dárků v podobě více či méně důležitých kontraktů a memorand o porozumění. Již 14. prosince objednaly latinsko-americké aerolinie TACA 14 letadel rodiny A320. TACA jako vůbec první dopravce z Jižní Ameriky objednaly typ A321 v počtu pěti kusů, přičemž první letadlo bude dodáno v září 2005. Vzhledem k nedodaným 12 letadlům z dřívějších objednávek tak celkem zůstává nedodáno 26 letadel (pět A319, 16 A320, pět A321). Tyto letouny budou postupně dodávány v období duben 2005 až září 2009.
17. prosince uzavřel Airbus s Air Asia MoU o koupi 40 letadel Airbus 320. Součástí memoranda je také 40 opcí. Letadla budou dodávána od konce roku 2005 do roku 2011. Air Asia je nejnovějším a zároveň prozatím posledním low-cost dopravcem z asijsko-pacifického regionu, který pro svou flotilu zvolil letadla rodiny A320. Před ním tak učinily JetStar Asia nebo Tiger Airways. Vyskytly se informace o téměř 60 % slevě, ale ty záhy prezident malajských aerolinií Tony Fernandes popřel. Airbus podle jeho slov vyhrál díky kombinace různých faktorů.
Ve stejný den Air Hong Kong pevně objednaly další dvě letadla Airbus 300-600F a zajistily si opce na další dvojici. Vzhledem k předcházející objednávce uzavřené v březnu roku 2003 tak Airbus dodá tomuto cargo dopravci nejméně osm letadel. První letouny již byly převzaty, přičemž dodávky budou pokračovat až do června 2006. Air Hong Kong je společným podnikem DHL Worldwide Express a Cathay Pacific Airways, které ve svých rukou mají 60 % akcií.
18. prosince byl podepsán nový kontrakt se začínajícími indickými nízkonákladovými aeroliniemi Kingfisher Airlines. Tyto aerolinie nejprve v létě minulého roku podepsaly smlouvu na čtyři letouny Airbus 320 se čtyřmi opcemi a zároveň dojednávaly leasing dalších čtyř letadel. Nyní se ale rozhodly Kingfisher Airlines pro mnohem větší objednávku. Od 18. prosince tak mají pevně objednáno 10 letadel a zajištěno 20 opcí. Uzavřen byl také mezitím leasing na čtyři letadla u Debis Air Finance. Stroje zakoupené přímo u výrobce bude přepravce přebírat od září 2005, ale pronajatá letadla v celoekonomické úpravě pro 174 cestujících budou dodávána již od dubna. Právě v tomto měsíci začne společnost létat mezi indickými městy.
20. prosince zaznamenal Airbus úspěch i na poli vojenské techniky, když australské obranné síly (ADF) koupily u Military Transport Aircraft Division (divize EADS – hlavního akcionáře Airbus Industrie) pět letadel Airbus 330-200MRTT. ADF se tak staly prvním zákazníkem této verze letadla jinak známého spíše v civilní dopravě. Zkratka za číselným označením letadla odpovídá popisu Multi-Role-Tanker-Transport. Letoun je schopen ve vzdálenosti jednoho tisíce mil od své základny po dvouhodinovém vyčkávání poskytnout jiným letadlům až 65 tun paliva. Takové množství paliva se vejde do existujících nádrží, a tak v kabině zůstává místo pro 272 sedadel a prázdný nákladový prostor. Letadlo se tak může uplatnit jak v přepravě vojenského nákladu tak samotných vojáků. První letadlo upraví EADS, zbylé čtyři úpravy ale provedou Qantas Airways, které byly vybrány také pro trénink posádek a údržbu těchto letadel.
Stejného dne byl uzavřen relativně velký kontrakt s německými národními aeroliniemi Lufthansa. Předmětem smlouvy je sedm dálkových letadel typu Airbus 340-600, která budou dodána v letech 2006 – 2007. Lufthansa již nyní provozuje deset letounů tohoto typu vedle 30 letadel Airbus 340-300, 72 letounů rodiny Airbus 320, 17 letadel Airbus 300 a Airbus 310 a stále ještě rostoucího počtu letounů Airbus 330-300.