Rozhodnutí v případě letiště Charleroi
05.02.2004 - Evropa
Evropská komise konečně rozhodla, zda jsou výhody, poskytnuté nízkonákladovému dopravci Ryanair na belgickém letišti Charleroi, legální či ilegální. Podle EK bylo tomuto dopravci nelegálně poskytnuto okolo čtyř miliónů eur. Tato částka představuje 25 % všech dotací, které zde Ryanair obdržel.
Nelegální byly označeny snížené přistávací poplatky, poplatky za handling a jednorázové dotace určené například pro výcvik osádek, Podle EK mohou sice státem vlastněná letiště i nadále lákat dopravce snižováním přistávacích poplatků, ale je nutné, aby tyto slevy byly přístupné pro všechny dopravce a ne jen pro vybrané aerolinie.
EK považuje za směrodatnou hranici také cenovou úroveň soukromých letišť. Technicky vzato, pokud by se nějaké letiště v soukromých rukou rozhodlo anulovat například přistávací poplatky, mohla by na to státní letiště v regionu zareagovat stejným krokem. Jako přípustné byly ustanoveny pobídky, jejichž cílem je zavést zcela novou linku s přihlédnutím k dlouhodobé ziskovosti této linky. Nepřípustné jsou ale finanční pobídky, které by nevyvážily zisky například z parkování automobilů. Podporu je tedy možné poskytnout pouze v případě, že se jedná o novou linku a tato podpora je omezená maximálně na dobu pěti let a současně nesmí přesáhnout hranici 50 % počátečních nákladů aerolinie na zavedení takovéto linky.
Tímto způsobem tedy Evropská komise odpověděla na stížnost, kterou podalo konkurenční bruselské letiště Zaventem v roce 2001.