Řada evropských aerolinií odolává náporu ceny ropy
21.08.2005 - Evropa
Cena ropy se tento rok stala značnou překážkou na cestě k ozdravení leteckého průmyslu. Meziročně se její cena zvedla o více než 40 %, což se velmi negativně projevilo na hospodaření všech aerolinií. Barel ropy nyní stojí rekordních 67 dolarů. I přesto se však řada evropských aerolinií ubránila červeným číslům a dokázala vykázat zisky. Některé společnosti dokonce svými výsledky předčily i svá vlastní očekávání. V řadě případů se jedná o aerolinie, které po 11. září 2001 přikročily k ráznému omezování výdajů, což nyní začíná přinášet ovoce.
10. srpna zveřejnila své výsledky za prvních šest měsíců kalendářního roku 2005 Lufthansa Group. Celá skupina dosáhla výrazného provozního zisku 253 miliónů eur. To znamená v porovnání se stejným obdobím minulého roku výrazné zlepšení. Tehdy totiž provozní zisk činil pouhých 33 miliónů eur. Navíc byl ještě značně ovlivněn jednorázovým příjmem z prodeje podílu v rezervačním systému Amadeus. Za první čtvrtletí tohoto finančního roku (duben – červen) činil provozní zisk dokonce 273 miliónů eur, celkový pololetní výsledek byl snížen ztrátou v období leden – březen. Provozní zisk za celý kalendářní rok 2005 by měl překročit 400 miliónů eur. Za největší výzvu společnost považuje současné ceny paliva. Náklady na tuto položku provozních nákladů jí meziročně vzrostly o 41,8 %. O to více si vedení považuje toho, že růst celkových provozních nákladů se podařilo omezit na pouhá 1,3 %. Narůst výdajů za letecké palivo mohl být ještě vyšší, ale společnosti se díky efektivnímu hedgingu (zajištění proti výkyvům cen paliva) podařilo ušetřit 111 miliónů eur.
British Airways - Airbus A320 (Foto: Martin Brabec)
British Airways zveřejnily své výsledky za první čtvrtletí tohoto finančního roku 5. srpna. Společnost dosáhla velmi solidního provozního zisku ve výši 176 miliónů liber (254 miliónů euro). Zisk před zdaněním pak činil 124 miliónů liber. Oproti loňskému roku to i přes výrazný růst cen ropy znamená jednoznačně lepší výsledek. I British Airways uvedly cenu ropy jako největší problém, kterému musí v současnosti čelit. Výdaje za palivo byly v tomto období o 37,6 % vyšší než v roce předchozím. I přes použití hedgingu aerolinie očekávají, že v letošním finančním roce utratí za palivo o 525 miliónů liber více. Předseda představenstva Martin Broughton se také vyjádřil k červencovým teroristickým útokům na Londýn. Podle něj měly na společnost krátkodobý a nikterak zásadní vliv, i když je ještě brzy hodnotit jejich dlouhodobý dopad. Červencové statistiky mu dávají za pravdu, i přes tyto komplikace British Airways přepravily více cestujících.
Největší evropské aerolinie Air France – KLM zatím oznámily své finanční výsledky za poslední čtvrtletí skončeného finančního roku 2004-2005. V tomto, pro mnohé aerolinie vůbec nejtěžším období roku, dokázaly Air France – KLM svou ztrátu omezit na pouhých šest miliónů euro. Celkově však Air France – KLM ve finančním roce 2004-2005 dokázaly vykázat zisk po zdanění ve výši 351 miliónů euro. Pro současný finanční rok předpokládají podobný výsledek i přes negativní vývoj ceny ropy.
Air France - Airbus A318 (Foto: Martin Brabec)
Evropští "majors" ale nejsou jediní, kteří odolávají vysoké ceně leteckého paliva. Dobře si vedou i low-cost "majors" Ryanair a easyJet, ale i některé další evropské letecké společnosti. Dobré výsledky vykazuje například stále španělská Iberia, která v prvním finančním čtvrtletí hospodařila s provozním ziskem 59,6 miliónu euro, konečný zisk činil pak 45,3 miliónu eur. Společnost ale varuje, že rostoucí cena ropy v dalších čtvrtletích sníží zisky společnosti, o ztrátě však aerolinie zatím nehovoří.
Velice dobře si vedou také severské aerolinie. Finnair v prvním čtvrtletí tohoto finančního roku dokázal svůj zisk meziročně více než zdvojnásobit. Za uváděné období si společnost po zdanění připsala 26,4 miliónu euro. Pro letošní kalendářní rok prezident společnosti předpovídá zisk. V celoročním zisku skončí také skandinávský "soused" – společnost SAS Group. Ta si za stejné období po zdanění na svá konta připíše více než 66 miliónů dolarů, toto číslo je však ovlivněno náklady na ozdravení společnosti. Provozní zisk v tomto období činil téměř 126 miliónů dolarů. Pro tento kalendářní rok společnost stejně jako Finnair předpokládá, že skončí v zisku.
Finnair - McDonnell Douglas MD-11 (Foto: Finnair)
Nebýt vysoké ceny ropy, zisky všech aerolinií by byly o poznání vyšší. Důležité ale je, že i takto silné turbulenci dosud úspěšně čelí pozitivními trendy v jiných oblastech vně i uvnitř. Všichni se shodují, že došlo k výraznému oživení poptávky po letenkách, které navíc prodávají za "rozumnější" ceny. Air France – KLM zaznamenaly v červenci téměř 9 % nárůst cestujících. U British Airways je zase velmi pozitivní, že nárůst provozu (vyjádřený osobokilometry) rostl rychleji u cestujících obchodní a první třídy (6,8 %) než u cestujících tříd Economy a Economy Plus (3,8 %). To se zase zcela jistě projeví na celkově vyšších výnosech.
Neméně důležité jsou ale také vnitřní faktory. Většina těchto společností důsledně snižuje své výdaje, kde to jen jde již několikátý rok. Nejlepším příkladem je v tomto ohledu SAS Group, jehož snahy jsou pro léta 2005 a 2006 obsaženy v plánu "Turnaround 2005". V letošním roce skupina seškrtá své výdaje o 370 miliónů dolarů, příští rok by se měla zbavit dalších 210 miliónů. Rázně ke svému hospodaření přikračuje také Lufthansa, která v rámci svého "Action Plan" letos škrtá téměř miliardu dolarů. Zvlášť sledovaným ukazatelem u společností seškrtávající náklady je i produktivita práce, chápaná jako počet osobokilometrů na jednoho zaměstnance. Například u společnosti Iberia tento ukazatel meziročně vzrostl až o 10 %.
Jak je vidět, řada evropských společností je již ve slušné kondici, a dokáží se proto úspěšně vyrovnávat s výkyvy, které zhoršují jejich obchodní prostředí. Flexibilita je cíl, kterého se od 11. září snaží dosáhnout snad všechny tradiční společnosti, a nutno podotknout, že mnohé tento úkol již do značné míry splnily, což je velmi povzbuzující.