Qantas řeší budoucnost dálkové flotily
16.08.2004 - Asie & Austrálie
V současnosti australské aerolinie Qantas Airways hledají vhodný typ letounu, který by pasoval na jejich dálkové linky, pro které jsou objednané stroje Airbus 380-800 moc velké. První z těchto megalinerů má společnost převzít již v roce 2006. Qantas má rozhodně široký výběr. Buď se nabízí varianta letadel Airbus 340-500 a –600, další letouny Boeing 747-400ER nebo starší letouny Boeing 747-400, favoritem se ale zdá být typ Boeing 777 přesněji pak jeho nejnovější verze –300ER a 200LR.
Letouny Airbus 340 jsou pro společnost atraktivní z hlediska shodnosti kokpitu s ostatními typy tohoto výrobce ve flotile. Jedná se právě o letouny Airbus 380-800, Airbus 330 ale také Airbus 320, které provozuje nízkonákladová pobočka JetStar. Boeingy 777-200LR by ale společnosti dovolily létat non-stop z Londýna do kteréhokoliv australského města. Boeing slibuje, že tyto letouny překonají 17 000 km mezi Londýnem a Sydney bez mezipřistání za 19 hodin. S výjimkou trasy Perth – Londýn by ale v opačném směru musela být mezipřistání zachována vzhledem k protivětru.
Pro společnost by ale bylo nevýhodné provozovat jak Airbus 330 tak Boeing 777, a tak se nabízí možnost, kdy Boeing jako součást kontraktu odkoupí letadla A330. K podobné domluvě došlo v roce 1999 mezi Boeingem a Singapore Airlines. Tehdy se však jednalo o typ Airbus 340, který ustoupil americkému stroji. Pokud Qantas Airways zvolí letouny 777, postupně jimi pravděpodobně nahradí pro ně tak typická letadla Boeing 747.