Qantas Group je při síle a plánuje expanzi

21.08.2007 - Asie & Austrálie



Qantas Group potěšila své akcionáře a ostatní zainteresované strany rekordním ziskem za finanční rok 2006/2007, který skončil 30. června. Hrubý zisk dosáhl výše 825 miliónů amerických dolarů. V meziročním srovnání je to o více než 53 procent více. Zisk po zdanění dosáhl výše 575 miliónů dolarů. Ziskové byly všechny oblasti činnosti, včetně nízkonákladové odnože JetStar. Ta vykázala zisk ve výši 89,5 miliónu dolarů. Pozoruhodné je, že i její začínající dálkové linky se celkově dostaly do černých čísel, a k celkovému zisku tak přispěly částkou 2,3 miliónu dolarů.

Právě společnosti JetStar je přisuzována velká část tohoto úspěchu. Její založení umožňuje podle slov prezidenta Qantas Group Geoffa Dixona pružně reagovat na měnící se poptávku. JetStar zatímco se sám specializuje na tzv. leisure linky, umožňuje Qantas Airways více se soustředit na obchodní klientelu. Zatímco budoucí růst Qantas Airways bude směřován do oblasti Číny a Indie, JetStar bude expandovat ve všech ohledech. Třetí formou expanze budou vnitroasijské linky, neboť Qantas Group se chce podílet na rapidním růstu letecké dopravy v jihovýchodní Asii.

Úkolem Qantas Airways bude kromě rozvoje asijských linek také obrana stávající sítě, která čelí sílícímu tlaku ze všech stran. Kromě arabských dopravců, kteří nabízí neustále více spojení mezi Evropou a Austrálií, je to především plánovaný vstup Virgin Group na transpacifické linky. Geoff Dixon prohlásil, že aerolinie budou agresivně hájit svou pozici na tomto trhu. „Linky do USA patří k našim nejziskovějším, i když nejsou tak ziskové, jak si mnozí myslí. K našemu zisku nepřispívají 30 procenty, ale pouze 15", uvedl prezident skupiny.

Naopak JetStar bude muset hájit podíl na trhu v rámci domácích letů po Austrálii. Zde o přízeň cestujících soupeří kromě Qantas Group a Virgin Blue také singapurské Tiger Airways. Qantas bude podle svých slov hájit hranici 65 %, pod kterou nenechá svůj podíl na trhu spadnout. Nová letadla Boeing 787 se po svém dodání budou pravděpodobně objevovat i v Evropě. JetStar se netají svými plány obnovit lety tam, odkud Qantas Airways odešly. Často jsou přitom jako možné destinace zmiňovány Athény nebo Řím. Vzhledem k velkému počtu Australanů pocházejících z těchto zemí se jedná o velmi pravděpodobné cíle.

Témata