První český low-cost je tady!

22.01.2004 - Česká republika



Druhá největší česká letecká společnost Travel Servis potvrdila dnes na tiskové konferenci, že od 1. května začne provozovat nízkonákladové lety. Lety budou nabízeny pod názvem Smart Wings (nejedná se tedy o novou leteckou společnost, ale o novou obchodní značku Travel Servis, a.s.). Smart Wings nabídne od května pravidelné přímé lety z Prahy do Amsterdamu (1x denně), Curychu (2x denně), Kodaně (1x denně), Madridu (1x denně) a Paříže – letiště Beauvois (2x denně). Rozšíření počtu destinací sítě je plánováno na druhou polovinu roku 2004.


Logo Smart Wings

Smart Wings budou od května operovat se dvěma letouny Boeing 737 – jedním Boeingem 737-400 v konfiguraci pro přepravu 168 cestujících a jedním Boeingem 737-500 určeným pro 130 cestujících. Boeing 737-400, který Travel Servis již vlastní, bude přebarven do barev Smart Wings. Druhý stroj, Boeing 737-500, společnost převezme do zahájení provozu. Podle sdělení Michaela Tomise, výkonného ředitele Travel Servis, byl letoun vyroben v roce 1995 a dosud s ním létaly Air France. Dva co do kapacity rozdílné letouny mají umožnit flexibilitu v nasazování letadel podle poptávky. S rozšířením sítě by měl být posílen i letadlový park, podle Tomise bude i v budoucnu flotila Smart Wings složena výhradně z letounů řady B737.


Vzhled letadel Smart Wings bude atraktivní. (Grafika: Smart Wings)

Jak uvedl Šimon Říha, manažer projektu, je cílem Smart Wings nabídnout na každé destinaci nejnižší cenu na trhu. Tarify mají být jednoduché a co nejvíce průhledné. Na rozdíl od některých dalších nízkonákladových společností budou tarify Smart Wings zahrnovat všechny letištní a ostatní poplatky. Cena jednosměrné letenky bude začínat na částce kolem 1 500 Kč. Zpáteční letenka bude, jak je obvyklé u nízkonákladové dopravy, dvojnásobkem jednosměrné letenky. Letenky budou v prodeji od 1. března prostřednictvím internetu na adrese www.smartwings.net a call centra (zelená linka 800 17 18 19 20), počítá se i s přímým prodejem v centrále společnosti a v letištní hale. Ceny letenek se budou vyvíjet podle poptávky na základě principu "first minute", tedy ti cestující, kteří si zakoupí letenku dříve, zaplatí méně než ti, kteří nechají koupi na poslední chvíli. Letenky bude rovněž možné zakoupit v pobočkách Čedoku i v dalších cestovních kancelářích a u běžných prodejců letenek. Část letenek bude dostupná i prostřednictvím rezervačního systému Amadeus, kde budou k dispozici dražší tarify.

Profitability při nízkých cenách hodlají Smart Wings dosáhnout jako u dalších společností tohoto typu nízkými náklady, které mají být dosaženy maximálním denním využitím letadel, minimálními prostoji na letištích, letadla budou létat v maximální možné sedačkové konfiguraci. Smart Wings nabídnou jednoduchý produkt bez „příkras“ za co nejnižších distribučních nákladů (prodej přes internet, call centrum, e-ticketing). Projekt Smart Wings nemá být postaven pouze na českém trhu, cílovým stavem bude zhruba poloviční podíl cizinců na palubách letadel. Aby tohoto ambiciozního cíle bylo dosaženo, budou v cílových destinacích probíhat reklamní kampaně zaměřené na zahraniční klientelu.

Smart Wings budou na svých linkách konkurovat klasickým společnostem zejména ČSA. Cílem Smart Wings není přebírat zákazníky těmto aeroliniím, ale jako u jiných low-cost společností generovat novou poptávku a konkurovat dalším druhům dopravy. Smart Wings chtějí nabídnout své služby všem, kteří chtějí „chytře“ cestovat za příznivé ceny.

Témata