Proč Airbus nezískal obří zakázku Emirates na desítky letadel Airbus A350-1000?
20.11.2023 13:00 - Asie & Austrálie
Zajímavým momentem na pozadí leteckého veletrhu v Dubaji minulý týden byly rozhovory letecké společnosti Emirates a výrobce motorů Rolls-Royce. Právě motory Trent XWB-97 ( eXtra Wide Body ) výrobce Rolls-Royce, měly pohánět několik desítek dálkových letadel Airbus A350-1000 o jejichž dodávkách dopravce z Perského zálivu s evropským výrobcem a především s výrobcem motorů intenzivně jednali. Tato jednání ovšem prozatím ztroskotala na problémech s údržbou motorů a její ceně.
Nejprve počátkem minulého týdne společnost Emirates ohlásila zakázku na 90 letadel u konkurence - Boeingu 777x s motory GE, aby poté mohla zatlačit na Airbus a hlavně výrobce motorů Rolls-Royce u plánované objednávky letadel Airbus A350-1000. Tlak dopravce se ovšem minul účinkem a výsledkem jednání je pouze objednávka 15 menších letadel Airbus A350-900 , jejichž údržba je považována za snadněji předvídatelnou. Motory Trent XWB-84 pro Airbus A350-900 totiž mají nižší tah (350kN) než jejich verze XWB-97 určená pro Airbus A350-1000 (430kN).
Tato jednání tak odhalilo dilema, kterému čelí letecké společnosti se sídlem v horkém písčitém a prašném prostředí, jako je například Perský záliv nebo Indie. Na jedné straně se snaží letecké společnosti ušetřit na palivu a na druhé straně mít co nejnižší náklady na údržbu leteckých motorů. Tyto požadavky jdou ovšem podle výrobců motorů proti sobě. Podle prezidenta letecké společnosti Emirates, Tima Clarka, však společnosti ze zmiňovaných regionů budou dominovat v budoucích objednávkách nových letadel.
Výrobci leteckých motorů ošem chtějí být také více odměňováni za své investice do nových technologií, které vedou k úsporám paliva, obvykle až kolem 15-20 %. Díky této snaze musí motory pracovat za vyšších teplot a využívat tak možností nových materiálů až do krajnosti. To ovšem může znamenat i vyšší opotřebení motorů a jejich dílů. Své by mohl vyprávět výrobce Pratt and Whitney a provozovatelé motorů řady PW1000G používaných například v letadlech Airbus A220, A320neo, A321neo a Embraer E2-jet. Navíc v pouštních oblastech motorům více hrozí, že písek a prach ucpou chladicí otvory nebo naruší náběžné hrany lopatek, což opět snižuje výkon a vynucuje si další opravy.
varianta Trent motoru XWB výrobce Rolls-Royce určená do letadel Airbus A350, řijen 2018 (autor: Lutz Blohm, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
Způsob jakým výrobci motorů nyní dosahují příjmů se podle agentury Reuters podobá pojišťovnictví. Proudové motory se obvykle prodávají se ztrátou, ale jejich výrobci vydělávají na opravách a servisu rozloženém na 20 let. Namísto toho, aby si výrobci motorů účtovali opravy v okamžiku jejich vzniku, uzavírají stále častěji dlouhodobé kontrakty s cenou za letovou hodinu a výrobci leteckých motorů souhlasí s tím, že převezmou náklady na plánované i neočekávané výpadky. To je pak výhodou pro letecké společnosti, které rády pracují s předvídatelnými náklady. Tyto složité výpočty ale nefungují pro výrobce dobře zejména v písečných a prašných oblastech Perského zálivu a Indie. Chybný motor nebo motor náchylný k údržbě se tak může snadno stát finanční časovanou bombou. Podle Clarka ze společnosti Emirates, trvá aktuálně Rolls-Royce na zvýšení hodinové ceny, aby se přizpůsobil vyšším nákladům, které u dopravce z Perského zálivu na základě svých analýz očekává.
Generální ředitel Rolls-Royce Tufan Erginbilgic, který nastoupil do funkce letos v lednu, totiž naznačil, že společnost již nebude vypisovat nerentabilní zakázky kvůli získávání nových kontraktů. Pro dříve uzavřené nerentabilní zakázky si Rolls-Royce vytvořil rezervy ve výši 1,4 miliardy liber. Podle agentury Reuters se Rolls-Royce s příchodem Erginbilgica přestal honit za udržením tržního podílu za každou cenu. Společnost Rolls-Royce tak nyní stojí "pouze" před otázkou, zda investovat více prostředků do vylepšení odolnosti motoru XWB-97, který by pomohl Airbusu lépe konkurovat Boeingu 777X v horkých a prašných částech světa anebo zda se soustředit na zákazníky z jiných oblastí.