Pratt and Whitney vyvinula technologii výrazně zkracující délku opravy části motorů GTF

09.04.2025 08:15 - USA & Kanada



Společnost Pratt & Whitney vyvinula novou aditivní výrobní technologii pro opravu kritických součástí motorů GTF, která zkrátí dobu procesu opravy částí leteckých motorů o více než 60 procent. Informuje o tom ve včerejší tiskové zprávě mateřský koncern RTX (dříve Raytheon).

Nové řešení, které vyvinula společnost Pratt & Whitney v North American Technology Accelerator v Jupiteru na Floridě, umožní opravu konstrukčních prvků motorů GTF pomocí metody 3D tisku známé jako Directed Energy Deposition. Společnost Pratt & Whitney při vývoji nové technologie spolupracovala s Connecticutským centrem pro pokročilé technologie a výzkumným centrem RTX. Díky eliminaci několika kroků v současné metodě opravy motorů tato nová technologie zkrátí celkovou dobu procesu o více než 60 procent. Největší přínosy jsou prostřednictvím minimalizace výměny stroje a zkrácení cyklů tepelného zpracování. V budoucnu se bude používat také k obnově součástí opotřebovaných běžným provozem motoru.

Nyní pracuje Pratt & Whitney na zavádění této technologie do sítě opraven, tak aby ze zkrácení údržby mohli nakonec profitovat i majitelé letadel. Pratt & Whitney očekává, že zavedení této technologie aditivních oprav do celé sítě opraven motorů v příštích pěti letech pomůže zákazníkům rychleji opravit díly motorů v celkové hodnotě 100 miliónů dolarů.

motor PW1000G na letadle A220, listopad 2015 (autor: Kārlis Dambrāns, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Témata