Pratt and Whitney získal certifikaci FAA pro nejnovější generaci motorů GTF

28.02.2025 08:00 - USA & Kanada



Podle včerejší tiskové zprávy koncernu RTX, majitele výrobce leteckých motorů, společnosti Pratt & Whitney, získala v USA certifikaci FAA (Federal Aviation Administration) na nejnovější variantu motorů GTF (=geared turbofan), kterou společnost označuje jako "GTF Advantage". Ty tak nyní mohou být podle certifikace provozovány na komerčních letech s letadly rodiny Airbus A320neo. Motory "GTF Advantage" jsou dalším vylepšením motorů GTF, což je marketingové označení pro řadu motorů původně označovaných jako rodina PW1000G. První z nich byl v roce 2013 certifikován pro Airbus A220. Motory GTF přinesly oproti předchozí generaci 16 % úsporu paliva a výrazně nižší hlučnost - a to dokonce o 75%. V současnosti je těmito motory vybaveno více než 2200 letadel.

Jenže následné technické problémy motorů GTF ovlivnily jeho postavení na trhu. Zejména objevení kontaminace práškového kovu používaného pro součásti motoru si vyžádalo rozsáhlé opravy, přičemž opravy jednotlivých motorů trvaly podle odhadů až 250-300 dní. Tato prodloužená odstávka značné části flotily letadel s motory PW1000G nakonec vedla některé letecké společnosti k přehodnocení strategie výběru motoru a některé se z tohoto důvodu nakonec rozhodly pro konkurenční motor CFM LEAP.

Právě motory GTF Advantage mají být zásadní reakcí na tuto situaci. Výrobce kompletně přepracoval díly, které mají omezenou životnost a provedl mnohá technologická vylepšení. Motor má být zásadně odolnější se zvýšeným průtokem vzduchu což má pomoci snížit provozní teplotu. Ve vysokotlaké turbíně (high pressure turbine - HPT) vylepšení zahrnují pokročilou konstrukci aerodynamického krytu se zdokonalenými povlaky. HPT a spalovací motor mají také optimalizovanou velikost, tvar a umístění chladicích otvorů s vylepšenými technikami vrtání otvorů pro snížení oxidace.

Navíc oproti motorům GTF mají motory GTF Advantage nabídnout zákazníkům také i o trošku lepší parametry. Tah motoru vzrostl o 4-8% (o 4 % na úrovni hladiny moře a o 8% ve velkých výškách). Přitom spotřeba paliva oproti motorům GTF klesla o další jedno procento. Díky certifikaci FAA může začít vyráběn první Airbus rodiny A320neo vybavený těmito motory již koncem tohoto roku. První komerční let Airbusu vybaveného motory GTF Advantage se tak očekává v roce 2026.

Motory GTF již nyní nabízejí nejnižší spotřebu paliva a emise CO2 u letadel s jednou uličkou,“ řekl Rick Deurloo, prezident divize komerčních motorů společnosti Pratt & Whitney. „Motor GTF Advantage tento náskok dále rozšiřuje a zvyšuje schopnosti letadla, poskytuje větší tah a ještě větší hodnotu provozovatelům letadel rodiny A320neo, zejména u letadel s delším doletem, jako je A321XLR, a to vše s odolnější konfigurací. Díky této certifikaci a dodávkám motorů, které jsou na spadnutí ještě v tomto roce, je příhodné, že si tyto milníky připomínáme v roce 2025, kdy společnost Pratt & Whitney slaví sto let pohonu budoucnosti.

A320neo s motory GTF Advantage, 2023 (zdroj: media kit společnosti Airbus, autor: Sylvain Ramadier)

Témata