Praha představila svůj zimní letový řád

18.10.2007 - Česká republika



Letiště Praha 17. října na tiskové konferenci seznámilo veřejnost se svým novým zimním letovým řádem 2007-08. Ten je charakteristický příznivým trendem vyrovnávání výkonů mezi letním a zimním obdobím. Letiště roste již druhým rokem rychleji právě v zimním období. Nadcházející zimu by měla Ruzyně vykázat meziročního růst o 13 procent, a dostat se tak na 85,1 procenta svých letních výkonů. Nízká sezónnost je velmi důležitá pro efektivní provoz některých letištních subjektů jako je třeba handling.

Na zimní období letiště naplánovalo 59 693 letů s celkovou kapacitou 6,92 mil. sedadel. Tyto údaje vychází ze slotové koordinace a nasazení předpokládaných typů letadel. V počtu pravidelných odletů a příletů Praha obsadí v rámci regionu střední a východní Evropy druhé místo. Více letů bude mít pouze Moskva/Šeremetěvo. Potřeba je však zmínit, že letiště Vídeň/Schwechat je vedeno v rámci regionu západní Evropy. V celkovém evropském žebříčku letiště Ruzyně osciluje mezi 30. a 31. příčkou.

Výkonný ředitel pro letecký obchod a provoz Jiří Pos uvedl, že zima 2007-08 bude charakteristická především posilováním frekvencí do stávajících destinací. To se týká především Amsterdamu, Kodaně, Madridu, Milána, Paříže, Košic a Bratislavy. U prvních pěti destinací jsou jedním z motorů růstu také transferoví cestující na linky do dalších destinací. Nejvíce letů (55 týdně) bude směřovat do Paříže, která je pak následována Amsterdamem (52), Bruselem (50), Frankfurtem (48) a Vídní (45). V letovém řádu se objeví ale i zcela nové destinace jako fracouzské Bordeaux (ČSA) a italské Treviso (SkyEurope).

Vyjma těchto tradičních destinací pozoruje Letiště Praha za prvních devět měsíců tohoto roku růst především u méně tradičních destinací jako je Ukrajina (+ 31,1 %), Egypt (+ 29,7 %) nebo Rumunsko (+ 29 %). Z tradičních destinací si meziročně vedou nejlépe Itálie (+ 28,5 %) a Španělsko (+ 21,7 %). Nejvyšší meziroční nárůst ale tento rok zaznamenalo Švýcarsko a to až o 50,6 procenta. Nejdynamičtěji rostoucím segmentem bude pravděpodobně opět nízkonákladová doprava.

Na dotaz Airways.cz zda letiště v současnosti vyvíjí aktivity k přilákání dalších dálkových linek a zda registruje zájem ze strany těchto dopravců uvedl Jiří Pos, že tento segment trhu zůstává jednou z hlavních priorit. Například u příležitosti podpisu nové bilaterální letecké dohody mezi ČR a Tchajwanem proběhly rozhovory s China Airlines a Eva Air. Letiště má celkem vytipováno zhruba 8-9 dopravců, se kterými o nových dálkových linkách jedná. Tyto společnosti přitom pochází především ze Severní Ameriky a Asie.

Další část tiskové konference se týkala změny názvů terminálů a nového balení tekutin do speciálních standardizovaných tašek. O změně značení terminálů jsme informovali již dříve. Pro cestující je nejdůležitější Terminál 1 a Terminál 2. Dvojka bude nově mimo odletů do schengenského prostoru sloužit také pro cestující do Estonska, Litvy, Lotyšska, Maďarska, Polska, Slovenska, Slovinska a na ostrov Malta. Cestující budou na změnu upozorňováni pomocí letáků nebo hlášením v autobusech MHD stejně jako tabulemi rozmístěnými po celém letišti.

Nové balení tekutin se stalo nutností poté, co se evropská letiště rozcházela v přístupech k této problematice. Dokonce se mohlo cestujícím přihodit, že zboží zakoupené a řádně zabalené na letišti v Praze, nebylo přijato do letadla při transferu v Paříži. Aby se do budoucna předešlo těmto problémům, přistoupilo ICAO k zavedení jednotného balení. Jedná se o průhledné igelitové tašky s předem definovanými grafickými znaky a čárovým kódem.

Témata