Potíže motorů Pratt and Whitney série PW1000G nekončí
26.07.2023 05:25 - USA & Kanada
Podle agentury Reuters přiznal výrobce leteckých motorů Pratt & Whitney nový problém s motory řady PW1000G, které se montují do nejúspornějších modelů letadel jako je Airbus 320neo, Airbus 220 nebo Embraer E-Jet E2. Celkem musí být preventivně zkontrolováno na 1200 motorů vyrobených v letech 2015 až 2021. Z toho 200 motorů musí být zkontrolováno již do poloviny září vzhledem k jejich dosavadní dlouhé době provozu. Zbytek stačí zkontrolovat v průběhu příštího roku.
Nejnovějším problémem totiž mohou být mikroskopické trhliny ve vysokotlakých turbínových discích motoru. Trhliny se totiž mohou v tomto dílu vyskytnout až po určité době používání, a to v souvislosti s únavou materiálu dílu. A ten je tudíž nutné preventivně vyměnit. Výměna disků ovšem vyžaduje demontáž motoru, jeho rozebrání a opětovnou montáž. Tento proces může trvat až 60 dní. A to vše během vrcholu letošní letní sezóny za situace, kdy již řada letadel s těmito motory je uzemněna a čeká na servisní úkony a dodání náhradních dílů k motorům, neboť kvůli opotřebení zejména v horkém a prašném podnebí výrobce motorů zkrátil jejich nutné servisní intervaly.
Letecké společnosti, které na motory řady PW1000G vsadily, jsou tak již frustrovány z celé řady problémů s těmito novými turboventilátorovými motory (geared turbofan - GTF), které se vyskytly v posledních sedmi letech. Hon za vysokou účinností, nízkou spotřebou a nízkými emisemi motoru tak způsobil vícenáklady na údržbu a zejména častá uzemnění letadel s těmito motory.
Nízkonákladový indický dopravce Go First, který se letos propadl do finanční krize, obvinil "vadné" motory Pratt & Whitney z uzemnění přibližně poloviny ze svých 54 Airbusů A320neo. Společnost Pratt & Whitney uvedla, že spor maskuje vlastní finanční problémy společnosti Go First.
AirBaltic, který vsadil na flotilu letadel Airbus A220 s motory PW1500G má v současnosti kvůli čekání na opravy motorů téměř každé čtvrté letadlo uzemněno. Aby zajistila lety podle letového řádu a nasmlouvané charterové lety, musela si společnost airBaltic pronajmout letadla u společností jako XFly, Danish Air Transport, Carpatair nebo Cyprus Airways.
údržba letadla A220-300 s motory PW1500G společnosti airBaltic , únor 2017 (autor: Kārlis Dambrāns, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)
Dopady problému s motory GTF ovšem pocítí zřejmě i další společnosti - velcí zákazníci Airbusu jako je Spirit Airlines Inc, JetBlue Airways a Wizz Air, kteří mají ve flotilách především letadla rodiny A320neo. Tento typ letadla je ovšem možné objednat i s konkurenčním motorem výrobce CFM International.
Vlastník společnosti Pratt & Whitney, mateřská RTX Corporation, dříve známá pod názvem Raytheon Technologies, čelí kvůli nejnovějším zprávám o potížích motorů Pratt & Whitney aktuálně 10% propadu ceny svých akcií na burze v New Yorku. Zhruba třetinu tržeb zbrojařského koncernu RTX totiž loni tvořily příjmy výrobce motorů Pratt & Whitney, a tak se burzovní analytici nyní přou o to, zda je takto vysoký propad akcií kvůli nejnovějším zprávám od výrobce motorů adekvátní či nikoli.