Polský LOT se zmítá ve vážných problémech
07.08.2008 - Evropa
Polské aerolinie LOT se potýkají s vážnými problémy a společnost čeká rozsáhlá restrukturalizace. Polský deník Gazeta Wyborcza přinesl v úterý pod titulkem "LOT nad propastí" článek o vážné situaci ve společnosti. V 1. pololetí aerolinie vykázala ztrátu ve výši 61 mil. dolarů, za celý rok by pak ztráta mohla činit 100 až 130 mil. dolarů. Člen představenstva společnosti Konrad Tyrajski uvedl, že společnost bude muset urychleně přijmout záchranný plán, aby se vyhnula nedostatku likvidity. Špatné ekonomické výsledky staví rovněž velký otazník nad plánovanou privatizací.
Příčin špatné ekonomické situace polského dopravce je několik. Vedle vysokých cen ropy, které působí problémy aeroliniím na celém světě, je uváděna přezaměstnanost či některé nepovedené kroky jako snaha vytvořit ve Varšavě důležitý přestupní bod. K současnému stavu určitou měrou přispěly také časté změny ve vedení společnosti. Za posledních pět let se v čele LOTu vystřídalo pět ředitelů, což nepřispělo k dlouhodobému strategickému řízení. Ohlášený záchranný plán by měl být podle polského tisku přijat co nejrychleji, pravděpodobně do konce srpna s cílem, aby společnost v roce 2010 opět vykazovala provozní zisk. Očekává se, že ozdravná opatření budou zahrnovat propouštění, rušení linek a snížení kapacity na některých trasách. Mezi linkami, jejichž provoz by měl být zastaven byly zmíněny Wroclaw - Brusel, Varšava - Hannover a Varšava - Kaliningrad. Společnost dále plánuje změny v distribuci letenek s cílem, co nejvíce letenek prodávat přes internet.
Polský LOT byl až do roku 1999 kompletně ve vlastnictví státu. V témže roce podíl v aerolinii ve výši 37,6 procent získala SAirGroup, holdingová společnost zastřešující Swissair. V roce 2001 došlo k rozhodnutí polské vlády k navýšení kapitálu formou vydání nových akcií, jež však všechny připadly státu. Tím se švýcarský podíl o něco snížil a konkursní správce SAirGroup dnes kontroluje 25,1 procent akcií LOTu. Stát v současnosti drží 67,9 procent akcií, zbytek připadá na zaměstnance aerolinie. Státní podíl by polská vláda chtěla prodat formou emise akcií na varšavské burze v 1. čtvrtletí příštího roku. V současnosti létají letadla LOTu pravidelně do téměř 60 destinací v Evropě, Severní Americe a na Blízkém Východě. Flotila společnosti se skládá z pěti B767-300ER, dvou B767-200ER, dvou B737-400, šesti B737-500, čtyř Embraerů 175, 10 Embraerů 170, osmi ATR-72 a šesti ATR-42-500.