Polské aerolinie LOT pozastavují lety do Pekingu

12.10.2024 15:10 - Evropa



LOT Polish Airlines jsou další evropskou leteckou společností, která pozastavuje své lety do Číny. Stane se tak od začátku října se začátkem platnosti zimního letového řádu. Podle vyjádření mluvčího LOTu jsou důvodem neuspokojivé prodejní výsledky a horší pozice vůči jiným dopravcům, kteří mohou využívat kratší letové trasy. Poslední let do Pekingu plánuje LOT na 24. října 2024.

Jak známo evropské aerolinie musí od ruské invaze na Ukrajinu při letech do Číny kvůli zákazu přeletů oblétat vzdušný prostor Ruska. Lety jsou vedeny jižní trasou přes Turecko, Kavkaz a středoasijské republiky. Čínské letecké společnosti mohou své lety i nadále vést kratší trasou přes Rusko.

LOT nasazuje na linku do Pekingu Boeing 787-8 Dreamliner (foto: BriYYZ/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Na letech mezi Varšavou a Pekingem si konkurují LOT a Air China. Zatímco let LOTu z Varšavy do Pekingu kvůli delší trase trvá okolo 9 hodin a 40 minut, Air China k tomu potřebuje jen 7 hodin 50 minut. Let z Pekingu do Varšavy letadlo LOTu uletí průměrně za 11 hodin 10 minut, Air China to zvládne za 9 hodin 30 minut. Jak je zřejmé, tak kratší trasa znamená značnou časovou úsporu, na jednu rotaci je to okolo 3 hodin a 30 minut. Rovněž je potřeba méně paliva. Boeing 787-8 LOTu spálí kvůli delší trase zhruba o 16 tun paliva více.

Pro evropské aerolinie se tak stává provoz linek do Číny neefektivní, naopak čínské letecké společnosti díky přeletům Ruska mohou přijít s nabídkou cenově výhodných cen letenek.

V reakci na obtížnou situaci na trhu a konkurenci čínských dopravců se rozhodly společnosti Virgin Atlantic a SAS, že od konce října přeruší své lety do Číny. Lufthansa a British Airways se rozhodly omezit provoz svých linek do Pekingu. Kapacita na letech do Číny je u většiny evropských společností nižší než před vypuknutím pandemie Covid-19.

Lufthansa a SAS vyzvaly Evropskou komisi, aby se situací zabývala a zajistila rovné podmínky pro všechny operující dopravce. Mělo by se jednat například o speciální přirážku pro čínské letecké společnosti, že využívají ruský vzdušný prostor. Evropská komise zatím žádné konkrétní opatření nepřijala.

Témata