Odmrazování letadel u Českých aerolinií

18.01.2009 - Česká republika



Odmrazování letadel u Českých aerolinií

Odmrazování letadel se začíná provádět, když se teploty blíží k nule a hrozí tak vznik námrazy. Pokud v takových podmínkách letoun stojí delší dobu na ploše, je třeba jej před odletem odmrazit. Typickým příkladem jsou první ranní lety, kdy letadlo stálo celou noc na ploše letiště. Kvůli podchlazenému palivu v křídlech se může námraza vytvářet i během průletů letadla a to i při teplotách několik stupňů nad nulou. V takovém případě množství námrazy závisí na množství paliva v nádržích a vlhkosti vzduchu. "Odmrazovací sezóna" začíná podle počasí zhruba v říjnu a trvá do poloviny dubna, přičemž největší potřeba odmrazování je mezi prosincem a březnem. České aerolinie provádějí odmrazování nejen svých letadel, ale tuto službu poskytují i dalším leteckým dopravcům. K dispozici na Ruzyni mají pro odmrazování tři stojánky. Podle ředitele staničního dispečinku Českých aerolinií Jiřího Roubíčka připadá na tuto společnost okolo 70 procent odmrazování realizovaných na letišti. Vedle Českých aerolinií poskytují službu odmrazování letadel i společnosti Letiště Praha a Menzies. Do konce loňského roku byl z hlediska odmrazování rekordním 12. prosinec. Tento den podle Jiřího Roubíčka pracovníci společnosti odmrazili mezi 6. a 24. hodinou celkem 142 letadel.

Odmrazování letadel u Českých aerolinií
Boeing 737-400 (OK-DGN) letící na pravidelné lince do Sankt Petersburgu příjíždí k odmrazování

Námraza je pro letoun nebezpečná tím, že mění jeho aerodynamické vlastnosti. Námraza na křídle narušuje plynulé obtékání a tím snižuje vztlak, přičemž již jemná jinovatka může mít negativní vliv. Letadlo s námrazou tak potřebuje ke startu daleko vyšší rychlost a tím i delší vzletovou dráhu. Kritické jsou zejména náběžné hrany křídel, okraje motorů, snímače tlaku a teploty. V případě přimrznutí větší vrstvy sněhu k trupu letounu jde nejen o aerodynamiku, ale i o váhu letounu. Hmotnost letounu se totiž může kvůli námraze a navátému sněhu na trupu zvýšit až o stovky kilogramů. Námraza může vznikat také za letu. Dopravní letadla jsou ale vybavena zařízeními, která zajišťují její odstraňování během letu.

Odmrazování letadel u Českých aerolinií
Vůz Volvo pojme až 7000 litrů odmrazovací kapaliny

Pokud se kapitán letadla rozhodne pro odmrazování, zamíří letoun před odletem i s cestujícími na palubě na plochu určenou k odmrazování. Zde již čekají speciální vozidla s odmrazovacími kapalinami. České aerolinie používají řešení se dvěma kapalinami na bázi glykolu, které se u společnosti označují jednoduše jako "kapalina 1" a "kapalina 2". Kapalina 1 se používá ředěna horkou vodou o teplotě nejméně 60 °C. V závislosti na teplotě vzduchu technici podle tabulek navrhnou poměrové složení směsi, které konzultují s posádkou letadla. Například při teplotě -5 °C se použije směs složena z 33 procent kapaliny 1 a z 67 procent z vody. S kapitánem letadla technici rovněž domluví, které části letounu se budou odmrazovat. Poté se již příslušné části letadla postříkají horkou směsí kapaliny 1, která rozpustí veškerý led a spláchne případný sníh (deicing). Nevýhodou kapaliny 1 je poměrně krátká účinnost, proto většinou hned po odmrazovacím postřiku přichází na řadu ještě postřik kapalinou 2, jež má protimrazové účinky (anti-icing). Tato kapalina přilne k povrchu letadla a nedovolí, aby se znovu vytvářela námraza. Při použití kapaliny 2 má letoun podle aktuálního počasí zhruba 45 minut na start, pokud by v tomto čase neodletěl, musel by znovu projít odmrazováním.

Odmrazování letadel u Českých aerolinií
Odmrazování letadel u Českých aerolinií
Odmrazování letadel u Českých aerolinií
Odmrazování letadel u Českých aerolinií

Odmrazování letadla je obvykle zajišťováno dvěma vozidly, která jsou rozmístěna na levé a pravé straně letadla. České aerolinie mají k dispozici pro odmrazování celkem čtyři speciální vozidla, dva novější vozy Safeaero a dvě starší Volva. Oba typy vozidel umožňují nastavení směsi v libolném poměru, čímž dochází k úsporám odmrazovací kapaliny. Výhodou vozidel Safeaero je to, že k jejich obsluze stačí jeden pracovník, zatímco u Volva jsou potřeba dva zaměstnanci - jeden popojíždí s vozem, druhý provádí samotné odmrazování letadla. Samotné odmrazování trvá průměrně 7 minut a na letouny typů B737 či A320 se spotřebuje průměrně 110 litrů kapaliny. V případě, že je nutné odstranit vetší vrstvu mokrého nebo namrzlého sněhu, může se spotřeba na jeden letoun pohybovat až kolem 600 litrů. Jakmile je postřik proveden, odmrazovací vozidla poodjedou a letoun již roluje k vzletové dráze. Bezpečnému startu letadla již nic nebrání.

Odmrazování letadel u Českých aerolinií
Ke každému odmrazování je k dispozici podrobný záznam o čase, poměru směsi a celkovém množství spotřebované kapaliny. Tentokrát se spotřebovalo 78 litrů kapaliny 1, jež byla naředěna v poměru 46 procent s 89 litry vody

foto: autor

Témata