Odbory kývly na poslední nabídku Boeingu. Stávka končí.
05.11.2024 06:30 - USA & Kanada
Podle agentury Reuters se ve včerejším hlasování 59% stávkujících zaměstnanců továren Boeingu vyslovilo pro ukončení stávky a přijetí nejnovějšího návrhu kolektivní smlouvy, která jim zaručuje v průběhu příštích čtyř let nárůst platů o 38 %. „Je to vítězství. Můžeme mít hlavu vztyčenou,“ řekl po oznámení výsledků Jon Holden, hlavní vyjednavač odborů. Přibližně 33 000 zaměstnanců Boeing, kteří pracují na nejprodávanějším letadle 737 MAX a na širokotrupých letadlech 787 a 777, totiž nepřetržitě stávkovalo již od 13. září. Zaměstnanci požadovali zvýšení mezd o 40 % a obnovení penzijního připojištění, o které přišli před deseti lety. Společnost Boeing tato stávka stála nemalé finanční prostředky.
Ukončení první stávky největšího odborového svazu v Boeingu za posledních 16 let představuje vítanou úlevu pro společnost, která se potácí od jednoho neúspěchu k druhému od ledna, kdy se ve vzduchu utrhl panel záslepky nevyužitźch nouzových dveří u téměř nového letadla 737 MAX-9. Současně si oddechl nejen nový generální ředitel Boeingu, Kelly Ortberg, ale také i akcionáři, dodavatelé ale i odběratelé tohoto významného světového výrobce dopravních letadel.
Chybějící nová letadla totiž brzdí letecké společnosti. Ty totiž nemohou růst tak, jak si plánovaly, případně musí sáhnout, podobně jako Air Canada k velmi neotřelým krokům. Air Canada se totiž kvůli nouzi o dálková letadla rozhodla raději reaktivovat dva Boeingy 767 s registrací C-FOCA a C-GLCA , dosud od pandemie dlouhodobě zaparkované. Kvůli jejich stáří s jejich reaktivací už společnost původně nepočítala. Letadla jsou totiž 33 a 34 let stará. Nedávno je Air Canada přepřavila z dlouhodobého úložiště v Arizoně do Hamiltonu, kde je nyní připravuje na obnovení provozu s pasažéry.
výroba letadel Boeing 787, únor 2017 (autor: Edward Russell, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)