ÖBB se stane partnerem Star Alliance
20.03.2025 09:00 - Evropa
Podle včerejší tiskové zprávy se Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) stanou po společnosti Deutsche Bahn druhou neleteckou společností, která bude spolupracovat s leteckými společnostmi sdruženými do Star Alliance.
ÖBB přitom již léta úspěšně spolupracuje s Austrian Airlines, když její Railjety ze západu a jihu Rakouska zajíždějí přímo pod terminál vídeňského letiště a zajišťují tak přímé spojení největších rakouských měst jako je Štýrský Hradec (Graz), Linec nebo Salzburk přímo s vídeňským letištěm. Z Grazu jezdí na letiště denně sedm přímých spojů, ze Salzburku 26 a z Lince dokonce až 27 vlaků denně. Není divu, že podle údajů ÖBB přicestovalo na vídeňské letiště loni vlakem na 3,1 miliónu cestujících.
Společný program AIRail navíc cestujícím, kteří kombinují vlaky ÖBB s Austrian Airlines zajišťuje ve Vídni garantovaný přestup z vlaku na letadlo a opačně. Nyní by tak takto spolupráce měla nově fungovat i s dalšími partnery sdruženými ve Star Alliance.

generální ředitel ÖBB Andreas Matthä, spolkový ministr Peter Hanke a generální ředitelka Austrian Airlines Annette Mannová (autor: Daniel Williger, zdroj: media kit společnosti ÖBB)
Ze slovenského a českého pohledu si nelze nepovzdechnout, že takto skvěle nefunguje spolupráce třeba na spojení z blízké Bratislavy či Brna. Dopravě z obou měst na vídeňské letiště tak v současnosti dominují zejména osobní automobily a autobusová doprava.
V případě větší a bližší Bratislavy velmi chybí v Rakousku propojení železniční sítě z letiště na východ, směrem na Bruck an der Leitha, kde se má napojit na stávající trať směrem na Bratislavu a Győr. Dostavba této trati je sice v plánu, ovšem není z rakouského pohledu prioritní. Plánuje se již od roku 2015 a v současném výhledu se její realizace odhaduje nejdříve mezi roky 2027 a 2034. Nejrychlejší vlakové spojení mezi letištěm a Bratislavou je tak nyní v délce 1 hodiny a 41 minut, a to včetně přestupu na vídeňském hlavním nádraží. První spoj sice vyjíždí z Bratislavy-Petržalky již brzy ráno ve 04:16 a navíc spoje jezdí v hodinovém taktu, ovšem se zmiňovanou jízdní dobou a cenovkou 27,90 euro za jeden směr nemohou autobusové dopravě konkurovat. Například autobusy Regiojetu, které jezdí též v hodinovém taktu, nabízí cestovní dobu na této relaci pouze hodinovou a cenovku od 5,90 euro.
Podobná situace je i u dopravy z Brna na vídeňské letiště. Zde ovšem není problémem dlouhá jízdní doba jakožto spíš četnost spojení. Také díky chybějící dálnici u Mikulova je délka cesty vlakem srovnatelná s autem - jízda vlakem trvá i s jedním přestupem jen 2 hodiny a 5 minut. Ovšem první spoj z Brna je nabízen s odjezdem až v 7:22 a cenovkou ÖBB 44,10 euro za jeden směr. Cena ovšem není hlavním problémem, neboť na relaci Brno - letiště Vídeň a zpět se vztahuje specialní tarif Českých drah v celkové ceně 26 euro. Problémem je spíš to, že železniční spoje s jedním přestupem na vídeňském hlavním nádraží jezdí pouze ve dvouhodinovém taktu a to navíc ještě jen přes den. Samozřejmě lze teoreticky využít i spoje s dalším přestupem v Břeclavi, ovšem v praxi málokterý zkušený cestovatel pojede na letiště s dvěmi přestupy a raději zvolí auto či přímý bus.
Podle názoru autora tohoto článku totiž častější vlaky mezi Vídní a Brnem narážejí na dlouholetý problém omezené kapacity brněnského železničního uzlu. Po jeho přestavbě na kapacitnější (a to v jakkékoli podobě) a po přestavbě trati Brno-Přerov na dvojkolejnou s rychlostí 200kmh lze teprve uvažovat o častějším železničním spojení Brno-Vídeň. Teprve poté bude možné vlaky ve směru Vídeň-Přerov-Ostrava-(Polsko) přesměrovat přes Brno, neboť bude pro ně výhodnější zajíždět po budoucí vysokorychlostní trati do Brna než jezdit z Břeclavi koridorovou tratí číslo 330 přes Otrokovice.