OAG: ve 4. čtvrtletí dojde ke snížení kapacity o 7 %
07.08.2008 - Česká republika
Společnost OAG uvedla, že letecké společnosti nabídnou na celém světě ve 4. čtvrtletí letošního roku o 59,7 mil. sedadel méně, což představuje snížení kapacity o sedm procent. Společnost, která se zabývá poskytováním informací o letových řádech a dodává další data firmám z leteckého průmyslu, porovnala své databáze letových řádu na říjen, listopad a prosinec letošního roku s údaji za loňský rok. Při meziročním srovnání dochází ke snížení počtu letů a sedadlové kapacity až o uvedených sedm procent. Největší podíl na poklesu má americký vnitrostátní trh, kde dojde ke snížení nabídky téměř o 20 mil. sedadel, čímž se podílí na celosvětovém poklesu až jednou třetinou.
Zatímco americká vnitrostátní doprava po 11. září 2001 z hlediska nabízené kapacity stagnovala, tak Evropa a Asie zaznamenaly v posledních letech rychlý růst zejména díky nástupu nízkonákladových aerolinií. Tomuto růstu by měl být podle OAG konec a ve 4. čtvrtletí dojde jak v Evropě, tak i v Asii k poklesu. Znatelný pokles nabízené kapacity v posledních měsících letošního roku čeká především Asii a to až 13 procent, čímž dojde k návratu na úroveň kapacity v roce 2005. Pokles kapacity v USA a Evropě by se však neměl dotknout transatlantických linek. Podle OAG bude mnoho letišť zasaženo ohlášeným snížením počtu linek a nabízené kapacity. Škrty v letových řádech leteckých společností se dotýkají již 275 letišť na celém světě, z toho 32 v USA a 116 v asijsko-pacifickém regionu.
Podle Steve Casleye z OAG došlo v roce 2001 k poklesu kapacity o 5 procent a k poklesu počtu letů o 7 procent. Leteckým společnostem trvalo tři roky než tento pokles překonaly. Od roku 2002 zaznamenávala letecká doprava stabilní růst, který bude ukončen nyní ve 4. čtvrtletí nebývalým poklesem, který překonáva všechny dosavadní krize v letecké dopravě jako byly 11. září 2001, válka v Iráku či epidemie nemoci SARS. Nabízená kapacita na americkém trhu je stále výrazně nižší než byla přes 11. zářím 2001. Některé letecké společnosti přesunuly své kapacity z vnitrostátních letů na transatlantické linky, kde dosahují vyšších výnosů. Jak již bylo zmíněno i ve 4. čtvrtletí zaznamenají linky přes Atlantik nárůst kapacity a to o jedno procento, v příštím roce by se mělo dojít ke zvýšení růstu až na dvě procenta. Naopak dálkové linky mezi Evropou a Asii zaznamenávají třiprocentní pokles a transpacifické spoje pokles o 0,2 procenta.
Podrobné grafy ke zprávě OAG naleznete na stránkách společnosti zde.