Nový americký low-cost (je tady)

14.12.2003 - USA & Kanada



19. listopadu představila americká společnost Atlantic Coast Airlines (ACA) další podrobnosti ohledně svého dříve oznámeného záměru transformovat se v nízkonákladovou aerolinii Independence Air. Od svého vzniku v roce 1989 zajišťovala ACA přípojné lety z washingtonského Dullesova letiště a chicagského letiště O Hare na menší letiště ve východní části USA pod značkou United Express. Od srpna 2000 přepravuje rovněž cestující z Bostonu a Cincinnati pro Delta Air Lines pod značkou Delta Express. Před několika měsíci se vedení ACA rozhodlo ukončit dlouhotrvající partnerství s United Express. Na vině byla především restrukturalizace United Airlines, jež se nacházejí pod tzv. chapter 11 (ochrana před věřiteli podle amerického bankrotového zákona). United Airlines, které nyní musí doslova zvažovat výdaj každého centu, nebyly schopny poskytnout ACA takový kontrakt, jež by splňoval představy regionální aerolinie. ACA se tedy rozhodly, že půjdou vlastní cestou a začaly se objevovat zvěsti o radikální změně obchodního modelu.

Atlantic Coast Airlines - mapa linek
Současná síť linek z washingtonského letiště Dulles společnosti Atlantic Coast Airlines. (Grafika: Atlantic Coast Airlines)

Situace se mírně zkomplikovala s nabídkou Mesa Airlines na sloučení obou společností. Mesa Airlines jsou strukturálně velmi podobnou aerolinií jako ACA, operující především z coloradského Denveru regionální linky rovněž pro United Airlines. V případě uskutečnění fúze by vznikla největší světová regionální letecká společnost provozující téměř 300 dopravních letadel. Po velmi vstřícně nabídce, která spočívala ve vzájemné výměně akcií, respektive 0,9 akcie Mesa Airlines za jednu běžnou akcii ACA, došlo na silná slova. V absolutních číslech se nabídka cenila zhruba na půl miliardy dolarů. Vedení ACA, ale zůstalo k této nabídce velmi chladné. V době, kdy management ACA teprve plánoval nabídku od Mesa Airlines zvážit, podnikaly už její zástupci kroky k výměně vedení ACA. Výměnu vedení samozřejmě mohli uskutečnit jen a jen akcionáři firmy, kterým Mesa nabídla své vlastní kandidáty na tyto posty, kteří měli zajistit férové zvážení nabídky na sloučení, která byla podle zástupců Mesa Airlines v nejlepším zájmu akcionářů ACA.

24. října oznámil výkonný ředitel ACA Kerry Skeen záměr společnosti přeměnit se na nízkonákladovou aerolinii. Z bývalého spojence se tak pro United Airlines staly ACA v krátkém okamžiku nepříjemným konkurentem. Jakmile skončí nyní stále ještě platná smlouva, přijdou United Airlines na washingtonském letišti Dulles o zhruba 370 denních odletů do 40 destinací, které se rozkládají od kanadského Toronta po Jacksonville na Floridě a od Norfolku po Indianapolis. ACA také pro United zajišťují zhruba 250 denních odletů do 48 destinací z chicagského letiště O Hare. Zatím Chicago v nových plánech ACA nijak nefiguruje ale pravděpodobnost, že budou lety z tohoto města nakonec i nadále provozovány pod hlavičkou United Express, je malá. I tak vznikne v letovém řádu United Airlines pořádná díra, kterou nebude mít kdo zalepit, navíc na linkách z washingtonského letiště Dulles bude zcela jistě panovat silná konkurence ze strany nové nízkonákladové společnosti. O napětí svědčí to, že jen pár dní po tomto oznámení podávají ACA oficiální stížnost na Mesa Airlines i United Airlines, že se jim pokouší zabránit v otevření konkurenčních letů z washingtonského Dullesova letiště.

Vedení ACA pro svůj plán získalo podporu nejenom akcionářů, ale i pilotů společnosti. Nutno podotknout, že od oznámení plánu přeměny v nízkonákladového dopravce změnilo své majitele 45 % všech akcií z toho 20 % změnilo své držitele během pouhých dvou dnů od oznámení nevyžádané nabídky na fúzi. ACA přešly velmi rychle do ofenzivy, a tak v současné době mají Mesa Airlines už jen minimum možností, jak donutit vedení ACA k akceptování nabídky na fúzi. To mezitím stihlo uzavřít několik významných smluv včetně objednávky letadel Airbus pro Independence Air.

Independence Air - Airbus A320
Independence Air objednaly u výrobce letouny rodiny Airbus A320. (Grafika: Independence Air)

Přesné datum prvního letu nových amerických nízkonákladových aerolinií bude oznámeno ihned, jakmile skončí platnost smluv s United Airlines. Všechny detaily týkající se nových destinací, letového řádu nebo cen letenek mají být uveřejněny 60 dní před zahájením letů, které budou založeny na feedování transamerických linek regionálními spoji, přičemž styčným bodem bude právě Dullesovo letiště, které bude základnou nové společnosti. Místa v blízkém okolí letiště se z hlediska příjmů domácností řadí k nadprůměrným. Independence Air ovšem již uveřejnily předběžný seznam destinací, na kterém je oproti stávajícímu letovému řádu ACA vidět právě rapidní nárůst velkých amerických center a současně se v něm udržely menší města, které ACA obsluhují již nyní. Zcela jistě to bude pro United Airlines znamenat problém i na takových linkách jako Washington – San Francisco (dva z jejich pěti hubů v USA), jelikož nejenom že na tyto trasy vstoupí nová konkurenci, ale United také ztratí podporu regionálních letů ve prospěch nové konkurence. Independence Air plánují lety do celkem 86 destinací, které jsou rozesety po celých kontinentálních USA.

Nyní je již také jasné, kdo bude dodávat nová letadla schopná přeletu kontinentu. Bude to Evropský výrobce Airbus, se kterým ACA uzavřely Letter of Intent na deset letadel Airbus A319-100 v konfiguraci pro 132 cestujících a pět letadel Airbus A320 v úpravě pro 156 lidí. Dále společnost uzavřela smlouvy na pronájem dalších 10 letounů A319-100. Všechna letadla budou vybavena motory International Aero Engines IAEV2500-A5. Rozestup mezi jednotlivými řadami bude na low-cost poměry luxusních 33 palců. První z těchto strojů ACA očekává v září 2004 s tím, že na pravidelné linky budou nasazeny až v listopadu. Vyjma 25 strojů rodiny A320 bude flotilu Independence Air tvořit dále 87 regionálních CRJ-200.

Mapa linek Independence Air v roce 2006

Zajímavé je, že v USA v současné době vznikají nízkonákladové aerolinie, které se koncepčně odlišují od těch evropských, jež svůj obchodní model většinou odvozují od nedostižných Southwest Airlines. Typově nejbližší společností pro Independence Air budou JetBlue, které rovněž chtějí v blízké budoucnosti vstoupit na trh regionální dopravy s objednanými letouny Embraer 170/190. Independence Air zvolily opačný postup, kdy nejdříve se jejich letouny začnou objevovat spíše na sekundárních vnitrostátních trasách. Po regionálních letounech pokukují i Southwest Airlines. Výhodou regionálních letounů je, že umožní nízkonákladový aeroliniím vstoupit na trhy nezasažené nízkonákladovým konceptem letecké dopravy.

Nová společnost chce nabídnout svým zákazníkům, co žádají. Tedy jednoduchou tarifní strukturů, přepravu výhradně proudovými letadly nevelkého stáří, na vybraných 20 tratích až 8 zpátečních letů denně a celkově kvalitní služby. Letouny Independence Air ještě nepřepravily žádné cestující a společnost již prostřednictvím svých webových stránek nabízí slevy pro členy klubu aerolinie. Během prvního měsíce se zaregistrovalo několik tisíc budoucích zákazníků a tak vypadá budoucnost nové americké nízkonákladové aerolinie velmi nadějně.

Témata