Novinky ve světě aliancí - OneWorld
28.11.2002 - Evropa
V pátek 22. listopadu se v Madridu odehrálo setkání představitelů leteckých společností sjednocených v alianci OneWorld. Do čela tzv. Governing Board, což je nejvyšší orgán, které dané společnosti spojuje, se dostal CEO aerolinií Finnair Keijo Suila, jež na tomto postu nahradil CEO Cathay Pacific Airways Davida Turnbulla. V souvislosti s jednáním aliance zveřejnila výkony za minulý rok. Všech osm členských aerolinií dohromady přepravilo 230 miliónů cestujících, tržby přesáhly 50 miliard USD a zaměstnávalo asi čtvrt miliónu pracovníků. Létalo se do 135 zemí světa, přičemž všechny obsluhovaná letiště spojovalo více jak 1 900 letounů, jež vykonávaly asi 8 700 letů denně, což pro představu znamená, že každých pět sekund někde na světě vzlétá letadlo členské společnosti. Překvapivou zprávou bylo, že aliance se nechystá v nejbližších letech přijmout nové členy. To zapůsobilo jako studená sprcha pro nové švýcarské aerolinie Swiss, které byly doslova ponechány za branami a to i přesto, že již nyní by se daly označit za neoficiálního člena.
Stručně řečeno, žádný člen by s tímto novým členem neměl problém kromě British Airways. Antimonopolní úřady totiž vyjádřily obavy, že by se British Airways společně se Swiss musely vzdát slotů na letišti Heathrow, jelikož aliance mezi nimi by ohrozila konkurenci na přímých linkách z Curychu do Londýna. Naskýtá se pak otázka, zda je to ten samý úřad, jež povolil alianci mezi KLM a Northwest Airlines bez požadavků na sloty na trasách Amsterdam - Detroit a Minneapolis s tím, že je zde dostatečná konkurence nepřímých linek. Všeobecně je známo, že British Airways jsou na své sloty, co se letiště Heathrow týče, velmi citlivé a to celou věc zkomplikovalo. Na druhé straně má Swiss již uzavřené dohody o spolupráci s velkým počtem zbývajících členů a v American Airlines má silného partnera. Navíc obě společnosti den poté, co OneWorld ohlásil, že noví členové přijímáni nebudou, obdržely anti-thrust imunity od amerického úřadu DoT, která jim umožňuje takovou integraci jejich linek, o které si mohou British Airways a American Airlines nechat jenom zdát.
Dalším bodem jednání představitelů bylo schválení rozpočtu a obchodního plánu na příští rok. Ten se vyznačuje dalšími kroky v integraci dosavadních členů, kterým dal OneWorld přednost před přijímáním dalších členů. Neznamená to ale, že Swissu se brána úplně uzavřela, ale rozhodně nebude přijmut v blízké době. Pro Švýcarsko je to výzva, neboť tam počítali se vstupem již v polovině roku 2003, ale nyní se musí utkat se svým ztrátovým rozpočtem bez oficiálního členství v OneWorldu. Další integrace je následující: American Airlines společně s British Airways podaly žádost u amerického úřadu DoT, která pokud bude schválena, jim umožní code-sharing na takřka všech jejich letech vyjma těch, které spojují Londýn s americkými městy. Důvodem je jejich silné postavení na těchto linkách, kde by společně mohly ohrozit konkurenci, která už tak je omezena restriktivní dohodou Bermuda 2, kterou sice Evropský soud prohlásil za nelegální, ale stále zůstává v platnosti. Restrikce se však netýká linek z jiných britských měst jako například spojení New York - Manchester, Chicago - Manchester či Chicago - Glasgow.
Významným krokem do budoucna je také code-sharing American Airlines a Cathay Pacific, který umožnila nová dohoda mezi USA a Hongkongem a který má začít platit začátkem příštího roku. V rámci plánu mají American umístit svůj kód na lety Cathay Pacific z Hongkongu do Los Angeles, San Francisca a New Yorku, ale také na lety z Hongkongu do Bangkoku, Kuala Lumpuru, Penangu a Singapuru. Naopak kód Cathay Pacific se objeví na letech American do 20 amerických destinací. American a Finnair budou nadále rozvíjet spolupráci ve všech oblastech, neboť toto léto obdržely anti-thrust imunity. Qantas a American sjednotí své operace na letišti v Los Angeles a své lety budou oba vypravovat z terminálu 4, kde American nově instalovaly zařízení pro mezinárodní lety. Rozšířen bude také code-sharing a to o šestnáctou destinaci - Denver. Qantas dále nově společně s LanChile provozuje linku Santiago de Chile - Auckland - Sydney s návazností na další lety po Jižní Americe. Ani Iberia ale nezůstává stranou a rozšiřuje spolupráci nejenom s British Airways ale i Aer Lingus, přičemž nově označila za své linky spoje z Londýna a Dublinu do Shannonu a Corku.