Novinky kolem vývoje B7E7
14.08.2003 - Nová letadla
Na počátku února přibyla na seznamu firem podílejících se na vývoji Boeing 7E7 italská společnost Alenia Aeronautica. Spolupráce mezi Boeing Company a touto společností má velmi dlouhou tradici, neboť Alenia se již podílela na vývoji letounů řad B757, B767, B777 a B717. Jejím úkolem je výzkum nových materiálů pro stavbu tohoto letounu, které se budou vyznačovat malou váhou a velkou životností. Boeing přitom v této oblasti navazuje na poznatky, ke kterým došel v rámci programu Sonic Cruiser, který byl v prosinci 2002 kvůli takřka nulovému zájmu ze strany leteckých společností zastaven. Na přelomu března a dubna začala také jednání mezi Boeing Company a Federal Aviation Authority respektive Joint Aviation Authority, jež by měla vyústit v udělení typového a výrobního osvědčení pro nový typ B7E7. Je to poprvé, co Boeing zažádal o obě osvědčení současně.
Nový letoun Boeing 7E7. (Foto: Boeing Co.)
Letoun zatím nedostal svou konečnou vnější podobu a to i přesto, že již byla veřejnosti představena fotografie tohoto stroje. Podoba letounu na ní zobrazená je nyní Boeingem označována za základní s velkou pravděpodobností dalších odchylek. Velká pozornost je věnována především tvaru přídě, novým zakončením křídel a tvaru svislé ocasní plochy. Na práci vývojářů je v této oblasti vidět snaha zabudovat do draku letounu futuristické prvky, které by jej učinily velmi atraktivním pro cestující. Konečným cílem je vytvořit letoun, který lidé poznají již zdálky, stejně jako je tomu v případě jedinečného stroje B747.
Celý projekt B7E7 stojí na třech pilířích. Tím prvním je dosáhnout maximálních úspor paliva oproti současným typům a to až o 15 - 20 %. Z toho celých 8 % by měly zajistit nové pohonné jednotky, na kterých se pracuje v dílnách jak Pratt and Whitney tak General Electric a Rolls Royce. Další úspory má přinést nová koncepce jak samotného letounu tak jeho výroba. Druhým pilířem je minimalizace dopadů na životní prostředí a konečně třetím pilířem projektu je orientace na maximální pohodlí cestujících. Letoun by se měl vyznačovat i celou řadou nových prvků. Například je zvažováno zabudování systému, který bude sám monitorovat stav letounu a následně předá požadavky týkající se údržby pozemnímu počítači, čímž by se měly významně zkrátit časy potřebné na údržbu a případné opravy.
Futuristicky vyhlížející interiér nového letounu. (Foto: Boeing Co.)
Letoun B7E7 by měl přepravovat 200 - 250 pasažérů v uspořádání tří tříd, 250 - 300 v konfiguraci dvou tříd a 300 - 350 v celkovém ekonomickém provedení. Jeho dolet by měl činit 13 300 - 14 800 kilometrů, což umožní některým aeroliniím otevřít některé velmi dlouhé linky, aniž by na ně musely nasazovat kapacitně mnohem větší letouny, které již nyní těmito dolety disponují. Délku letounu zatím výrobce nezveřejnil. Boeing 7E7 se samozřejmě zařadí mezi tzv. widebodies se dvěmi uličkami a bude létat rychlostí přibližně 0,85M. Předpokládaná operativní hmotnost prázdného letounu je 242 až 252 tisíc liber.
Harmonogram vývoje byl doplněn o zahájení montáže prvního stroje v roce 2005. První let se má uskutečnit v roce 2007 a o rok později se má B7E7 již objevit na pravidelných linkách. Boeing chce nový letoun oficiálně nabídnout leteckým společnostem již na konci tohoto nebo v prvním čtvrtletí příštího roku. Již nyní existuje skupina aerolinií, která s výrobcem spolupracuje při vývoji tohoto nového typu. Mezi ně patří například i německá Lufthansa, která je v posledních letech tradičním zákazníkem evropského konsorcia Airbus Industrie.
Další zajímavou skutečností je fakt, že veřejnost dostala možnost tento nový letoun pojmenovat. Výběr se skládal ze čtyř možností a to Stratoclimber, Dreamliner, eLiner nebo Global Cruiser. Společnost k tomu přiměl fakt, že i přes zaběhnuté a široce známé značení současných typů, mnoho lidí neví, čím je ten či onen typ z Boeingovi továrny specifický. Podle přesvědčení Boeing Company by měli právě lidé rozhodnout, čím je jim tento stroj blízký. Hlasovat bylo možno od 5. května do 3. června tohoto roku a hlasování se zúčastnily desetitisíce lidí. Ze začátku se ujal vedení název Global Cruiser následován variantami Dreamliner, eLiner a Stratoclimber. Nakonec však zvítězila druhá možnost a nový letoun bude tak nosit označení Dreamliner.
Boeing začíná mluvit o B7E7 jako o klíči k budoucnosti. Tento středně velký letoun by se měl v budoucnu stát velmi rozšířeným letounem na dálkových linkách obepínajících celý svět. To koresponduje s prognózami Boeingu, které tvrdí, že budoucí rozvoj letecké dopravy zajistí rostoucí počet přímých spojů z bodu do bodu. V posledních dvaceti letech byl totiž růst letecké dopravy cestujících zajištěn zvyšováním přímých letů mezi jednotlivými destinacemi a růstem frekvencí provozu na těchto linkách. Průměrná velikost letadla byla do konce 90. let neměnná, poté začala mírně klesat (to bylo způsobeno rozmachem regionální dopravy ve vyspělých zemích). Podle Boeingu bude počet přímých letů i nadále růst a význam hubů bude stagnovat, což by měl z velké části zajistit právě B7E7. Pokud se prognózy Boeingu stanou skutečností budou z vývoje profitovat především cestující.
Růst letecké dopravy v posledních letech nezajistil růst velikosti letadel.
(Repro: Boeing Frontiers 6/2003)