Nové athénské letiště otevřeno
03.04.2001 - Evropa
Začátek výstavby v červnu 1997
Po více než 4 letech výstavby bylo 28. března otevřeno nové athénské letiště, které nese jméno řeckého premiéra z počátku 20. století Elefteria Venizela (1864-1936). Zároveň skončil provoz starého letiště Hellenikon, které již delší dobu nedostačovalo rostoucímu objemu provozu (letiště má být využito pro soutěže letních olympijských her v roce 2004). O tom, že staré letiště bude uzavřeno a postaveno nové, rozhodla řecká vláda již v polovině 70. let, nicméně zamýšlený projekt byl neustále odkládán, zejména z nedostatku finančních prostředků. Až začátkem 90. let řecká vláda rozhodla, že letiště vznikne systémem B.O.O.T. (Build - Own - Operate - Transfer, přeloženo: postav - vlastni - provozuj - předej). Využitím tohoto systému vzniklo v 90. letech ve světě několik letišť, mj. s jeho využitím se původně počítalo při výstavbě nového terminálu na ruzyňském letišti. Ve výběrovém řízení na výstavbu letiště zvítězilo konsorcium firem v čele s Hochtief, dalšími partnery byly ABB a Krantz-TKT. Podle uzavřené dohody mělo konsorcium postavit letiště za pevnou cenu 1,67 mld. Euro (3,2 mld. DEM), následně letiště po dobu 26 let provozovat a poté jej předat státu.
Přemístění kostela sv. Petra a Pavla (červenec 1997)
Odpovědnost za stavbu, jež byla zahájena 1. července 1996, převzala mezitím vytvořená akciová společnost Athens International Airport S.A. v níž 55% podíl vlastní řecký stát a 45 % soukromý investor. Během výstavby muselo být přemístěno 27 milionů kubických metrů zeminy, z bezpečnostních důvodů byl snížen o 43 metrů blízký kopec Zagani. Přesunuty byly některé cenné historické památky. Například kostel sv. Petra a Pavla, který stál v prostoru budoucí vzletové dráhy, byl posunut o 400 m. Stavba letiště byla dokončena 7. října 2000 a poté následoval pětiměsíční testovací provoz. V posledních měsících před zahájením provozu se letiště stalo terčem kritiky. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu IATA kritizovalo řeckou vládu za chybějící přístupové komunikace, problémy se zásobováním a hrozící dlouhé čekání letadel. Přes tyto problémy udělila vláda letišti povolení k provozu a minulou středu bylo letiště slavnostně otevřeno. Prvním letadlem, které na novém letišti přistalo 28. března odpoledne byl Airbus A340 řeckých aerolinií Olympic Airways. Naopak prvním odlétajícím letadlem byl 29. března stroj Českých aerolinií na ranní pravidelné lince do Prahy.
Výstavba kontrolní věže (září 1997)
Celková kapacita nového letiště je 16 mil. cestujících a 220 000 tun nákladu. V případě potřeby může být celý komplex rozšířen až na kapacitu 50 mil. cestujících. Odbavení zajišťují dva terminály - hlavní, který je dlouhý 800 m a má 14 nástupních můstků, je schopen odbavit 10 milionů cestujících ročně a menší satelitní terminál s 10 můstky a kapacitou 6 mil. cestujících. Letiště má dvě paralelní vzletové a přistávací dráhy dlouhé 3800 m a 4000 m vzdálené od sebe 1575 m, díky čemuž je možný současný provoz na obou drahách.
Vzletová a přistávací dráha na západní straně letiště (září 1999)
Provozovatel letiště doufá, že nový letištní komplex se stane uzlem na cestě mezi Evropou a Asií. První velká zatěžkávací zkouška se očekává v roce 2004, kdy se v Athénách budou konat letní olympijské hry.
DATA & FAKTA | |
---|---|
Zahájení provozu: | 28. březen 2001 |
Doba výstavby: | 51 měsíců |
Kapacita: | 16 mil. cestujících a 220 000 tun nákladu |
Pohyby letadel: | 600 denně, max. 65 startů a přistání za hodinu |
Nástupních můstků: | 24 |
Odbavovací přepážky (check-in): | 163 |
Komunikace: | šestiproudá dálnice spojující letiště s Athénami |
Hlavní terminál s kontrolní věží (březen 2001)
LETECKÉ SPOLEČNOSTI, KTERÉ LÉTAJÍ DO ATHÉN: | |
---|---|
PRAVIDELNÉ LETY:
AEGEAN AIRLINES |
CHARTEROVÉ LETY:
AER LINGUS NÁKLADNÍ LETY: EUROPEAN AIR TRANSPORT |
Odbavovací hala hlavního terminálu (březen 2001)