Německý Nejvyšší soud dal za pravdu Lufthanse ve sporu o feedování dálkových letů Condoru

23.12.2024 10:50 - Evropa



Německá letecká společnost Condor již počátkem listopadu uvedla, že v rámci diversifikace a snahy o snížení rostoucích nákladů na bázování letadel v Německu plánuje umístit po jednom letadlu na letiště v Curychu, Miláně, Praze, Římě a Vídni a zavede do těchto měst pravidelné spoje z Frankfurtu. Condor sleduje kromě nižších nákladů též cíl vytvořit si alespoň částečně vlastní síť, která by feedovala jeho nejdůležitější základnu ve Frankfurtu a aby tak částečně tato síť mohla nahradit přípojné lety ke kterým Condor přiměl pouze pod právním nátlakem a díky dva roky starému rozhodnutí německého antimonopolního úřadu konkurenční Lufthansu.

Jenže před několika dny německý Nejvyšší soud se vyjádřil v této věci a zamítl požadavky Condoru. Lufthansa se proto již nepovažuje za povinnou létat pro Condor za předchozích podmínek. Díky zvláštním sazbám mohla společnost Condor umisťovat své cestující na lety Lufthansy za určitých výhodných podmínek a využívat tak konkurenční síť dominantního německého dopravce k dovezení cestujících do Frankfurtu, kde začíná většina dálkových linek Condoru. Kartelový senát německého Spolkového soudního dvora zveřejnil v pátek 20. prosince rozhodnutí, které je pro Condor hořkou pilulkou a také výtkou Spolkovému kartelovému úřadu, který před dvěma lety Lufthansu přinutil k pokračování dohody, kterou chtěla Lufthansa vypovědět.

Mluvčí společnosti Lufthansa uvedl, že společnost po rozhodnutí Nejvyššího soudu „nemá žádnou právní povinnost dodržovat zvláštní dohodu o sazbách“. Condoru však Lufthansa předložila novou nabídku s termínem do úterý 24. prosince. Pokud Condor tuto nabídku, o níž mluvčí neuvedl žádné podrobnosti, odmítne, Lufthansa smlouvu o feedování Condoru ve Frankfurtu okamžitě vypoví.

Nehledě na tyto čerstvé události minulý týden Condor také upřesnil, jak plánuje využít své letadlo na základně v Římě. Umístit letadlo na základnu Říma a létat s ním jen do Frankfurtu by bylo pro využití letadla totiž velmi špatné. Condor tak nyní oznámil, že od 1.května otevře vnitrostátní linku z Říma do Palerma právě letadlem Airbus A320, tedy právě typem, který hodlá Condor umístit na základnu do Říma. Teoreticky by mohl Condor ještě využít bázované letadlo k obsluze další destinace. Jenže je na volbě linky Řím-Palermo je úsměvné, že právě na této lince bude Condor konkurovat zejména ITA Airways, která na této relaci aktuálně létá 6x denně a jejíž více než 40 % tní podíl má přejít v nejbližších týdnech právě do rukou skupiny Lufthansa. Pro úplnost dodejme, že na relaci Řím-Palermo létá též i 5x denně Ryanair a 4x denně i společnost Aeroitalia.

Airbus A320neo společnosti Condor, listopad 2024 (autor: André Gerwing, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata