Nejměnší Airbus uskutečnil první let

22.01.2002 - Nová letadla



Airbus A 318, nejmenší model v nabídce výrobního konsorcia, uskutečnil 15. ledna úspěšný první let, který trval 3 hodiny a 44 minut. Startoval z letiště Finkenwerder poblíž hamburského výrobního závodu v 10:11 místního času a přistál ve 13:55 hodin. Osádku tvořili kapitán a šéfpilot Bernd Schaefer, jako první důstojník Jacques Rosay, jinak šéf zkušebních pilotů Airbus, Manfred Birnfeld s Hermannem Schmoeckelem a Bernardem Kampsem, letoví inženýři. Berndt Schaefer vyjádřil po absolvovaném letu naprosté uspokojení z chování letounu ve všech testovaných režimech letu, přičemž stroj letěl jak minimální rychlostí, tak i maximální cestovní rychlostí, tj. Mach 0,82. Důležité také je, že pilotní kabina i způsob ovládání a kontroly letounu je kompatibilní s celou rodinou letounů A319/320/321. Tento první let odstartoval podrobně rozplánovaný zkušební program, na jehož konci bude udělení letové způsobilosti a dodávky zákazníkům.

Airbus A318
Airbus A318 startuje z letiště Finkenwerder k prvnímu letu.
(Foto: Airbus Industrie).

Airbus A318 je koncipován tak, aby mohl ve třídě 100místných letounů pro krátké a středně dlouhé trati zaujmout potenciální zákazníky a být obchodně úspěšný. Výrobce samozřejmě počítá hlavně se zájmem leteckých společností, které již své letadlové flotily zaměřily na letouny Airbus, zejména pak modely vycházejícími z původního projektu A320. Startovní hmotnost A 318 byla 57,5 tuny, přičemž okolo 7 tun váží přístrojové vybavení potřebné pro letové testy a jejich vyhodnocování. Testovány jsou také pohonné jednotky - v první fázi Pratt and Whitney PW6000, vyvinuté speciálně pro tento model, a posléze i CFM International CFM56-5.

Airbus A318
Airbus A318 přistává po téměř čtyřhodinovém letu.
(Foto: Airbus Industrie)

Projekt A318 byl představen v dubnu 1999 a do pravidelného provozu by měl být podle plánu nasazen ve třetím čtvrtletí 2003. V segmentu 100místných letounů pro krátké a středně dlouhé trati s vysokou frekvencí letů nabídne standardní komfort letounů Airbus s kabinou s uličkou uprostřed mezi dvěma řadami pohodlných sedadel. Kromě již zmíněné kompatibility s rodinou letounů A321/320/319 nabídne také velmi dobrou ekonomiku provozu. Výrobce v současné době eviduje objednávky na 114 kusů od devíti zákazníků.

Airbus A318
Osádka prvního letu (foto: Airbus Industrie).

Témata