Návrat Concorde
07.11.2001 - Evropa
V pondělí 22. října uskutečnil Concorde British Airways (G-BOAF) úspěšný zkušební let mezi Londýnem/Heathrow a New Yorkem/JFK, kde přistál v 15 hodin 40 minut našeho času. Na jeho palubě bylo 92 techniků, kteří se podílely na úpravách těchto letounů, které si vyžádala loňská tragická katastrofa jednoho z nich poblíž Paříže. Tím tyto nadzvukové dopravní letouny učinily poslední krok ke svému návratu na pravidelné i charterové linky, který je naplánován na 7. listopad. Vše se tedy daří podle předem avizovaného časového plánu, škoda jen, že za poněkud jiné situace v oblasti civilní letecké dopravy, než kdokoli před letošním 11. září čekal.
Concorde společnosti British Airways přistává 17. července 2001 po úspěšném testovacím letu směrem k Islandu. (Foto: British Airways)
Již koncem srpna bylo zřejmé, že opatření, která učinily společnosti British Airways a Air France i firmy Aérospatiale a BAE Systems, jsou dostatečná, a tak bude prodloužení doby operačního využití těchto jedinečných strojů bez problémů možné. Francouzský ministr dopravy Jean-Claude Gayssot ve svém oznámení zvláště zdůraznil, že souhlas s opětovným zprovozněním letounů Concorde předpokládá, že všechny budou modifikovány tak, aby byla zajištěna vysoká bezpečnost jejich provozu. Připomeňme, že po zkušebním letu směrem na Grónsko, uskutečněném v létě, bylo 4. září oznámeno rozhodnutí britských a francouzských leteckých úřadů vrátit concordům certifikát opravňující k jejich provozu. Výše zmíněný zkušební let po obvyklé trase Londýn-New York ověřil chování modifikovaného letounu v podmínkách běžného letu a samozřejmě také demonstrovat jeho bezpečnost a připravenost pro obnovení přepravy cestujících. A ti zájem skutečně projevují - letenky na první let dne 7. listopadu jsou již prodány. A tak 14 měsíců od osudné havárie letounu F-BTSC dne 25. července loňského roku je dnes již jisté: návrat nadzvukových dopravních letounů Concorde do pravidelného provozu je tu.
Oznámení leteckých společností British Airways a Air France, že od středy 7. listopadu obnovují pravidelné transatlantické lety s Concorde přes Atlantik, mělo ještě jednu symboliku, kterou vyjádřil například Rod Eddington, ředitel British Airways, když řekl, že má velkou radost z návratu Concorde na oblohu a na trasu do New Yorku a že obnovení letů považuje mimo jiné také za vyjádření podpory městu New York. Představitelé obou leteckých společností věří, že obnovení nadzvukových letů bude hrát důležitou úlohu při navracení důvěry lidí v leteckou přepravu a Rod Eddington to vyjádřil slovy: "Věříme, že obnovení letů Concorde bude hrát důležitou úlohu při navrácení důvěry v leteckou přepravu nejen na cestách do New Yorku, ale bude rovněž jasným signálem návratu ke každodennímu životu mezi Velkou Británií a Spojenými státy. V průběhu uplynulého roku jsme měli velkou podporu od našich významných zákazníků a těšíme se proto, že s námi budou opět moci létat přes Atlantik nadzvukovou rychlostí." Starosta New Yorku Rudolph Giuliani tuto skutečnost přivítal slovy: "Návrat Concordu je více než symbolický. Vyjadřuje snahu všech Newyorčanů o obnovu tohoto krásného města. Osobně jsem velmi hrdý, že budu moci přivítat Concorde zpět v New Yorku."
Po technických úpravách obdržely letouny Concorde nový nátěr.
(Foto: British Airways)
Jak se situace od léta vyvíjela? British Airways i Air France investovaly nemalé částky do rekonstrukce letounů a zvýšení jejich bezpečnosti, stejně jako i do dalších opatření, takže otázkou bylo spíše, zda se podaří dodržet harmonogram. Připomeňme si jen, že kupříkladu na inovaci a bezpečnostní úpravy jen British Airways vynaložily přibližně 17 milionů liber a dalších 14 investují do úprav interiérů letadel a také salonků na letištích Londýn/Heathrow a New York/JFK. Úpravy na letounech byly zahájeny neprodleně a za poměrně krátkou dobu již bylo uskutečněno několik kratších přeletů až konečně 17. července 2001 byl uskutečněn první technický ověřovací let směrem k Islandu a zpět. Toto datum znamenalo významné přiblížení letounů Concorde k opětovnému získání certifikátu potvrzujícímu jejich způsobilost k operační činnosti. Koncem července zavládl optimismus a Britové plánovali, že jejich Concorde dopraví přes Atlantik první cestující již v září, Francouzi počítali s říjnovým termínem. Faktem je, že uzemnění letounů Concorde se oběma dopravcům pěkně prodražuje: Britové každý měsíc přicházejí o 9,5 milionu dolarů a Francouzi o 4 miliony. Nicméně je jasné, že v případě nadzvukových Concordů jde v první řadě o prestiž a o znovuzískání důvěry zákazníků. Lze však předpokládat, že ti, kdož si zvykli posnídat v Paříži či Londýně, dát si kaviár se šampaňským v "nadzvukovém elegánu" a pak znovu posnídat, tentokrát v New Yorku, ti už se nemohou na obnovení provozu Concorde dočkat. Létat v nejrychlejším a nejoblíbenějším letadle, to patřilo k životnímu stylu náročných vrcholových manažerů, rozmazlených hvězd showbusinessu a dalších bohatých celebrit, bylo to pro ně tak trochu jako droga. Navíc jim tento stroj na transatlantické trati ušetřil nejméně 3 hodiny letu ve srovnání s běžnými podzvukovými typy.
Technický ředitel British Airways Jim O'Sullivan přebírá 5. září 2001 z rukou zástupců britského úřadu pro civilní letectví CAA certifikaci opravňující k provozu letounů Concorde. (Foto: British Airways)
Dne 1. srpna 2001 Concorde British Airways uskutečnil první zkušební let po své modifikaci. Startoval z Londýna/Heathrow a po 3 hodinách a 20 minutách přistál na vojenské základně Brize Norton západně od Londýna. 7. srpna 2001 již vzlétl modifikovaný G-BOAF k prvnímu tréninkovému (70minutovému) letu do irského Shannonu, při kterém se školili piloti a palubní mechanici. Na letišti v Shannonu zůstal několik dní, během nichž výcvik pilotů a techniků pokračoval. Bylo naplánováno dalších asi 35 zkušebních a ověřovacích letů. Konečně 5. září 2001 byl G-BOAF jako první z upravených letounů obdržel certifikaci opravňující k provozu, zatímco úpravy G-BOAE a G-BOAG jsou v poslední fázi. A 16. října bylo oficiálně zahájeno knihování letenek na zahajovací let z Londýna/Heathrow do Londýna/JFK, který je naplánován na 7. listopad 2001. Od 9. listopadu budou obnoveny pravidelné lety Concorde British Airways na této transatlantické trati a od 1. prosince 2001 má být obnoven jejich pravidelný provoz také na Barbados. Na trati Londýn-New York bude Concorde v prvním období operovat 6× týdně (každý den kromě neděle), přičemž linka BA001 má odlet z Heathrow v 10.30 hodin londýnského času a v New Yorku bude přistávat v 9.25 místního času, zpáteční let BA002 bude startovat z New Yorku ve 12.15 a v Londýně přistávat v 9 hodin 10 minut londýnského času. Trať Londýn-Barbados bude Concorde obsluhovat v období od 1. prosince t.r. do 13. dubna 2002 jednou týdně v sobotu: z Heathrow bude odlétat v 9.30 londýnského času a na letišti Bridgetown/Grantley Adams Int´l bude přistávat v 9.45 místního času. Zpáteční let z Bridgetownu bude v týž den v 11.45 místního času a přílet na Heathrow v 8.00 hodin londýnského času. British Airways věnují na reklamní kampaň zaměřenou na návrat nadzvukového Concorde poměrně značnou čásku - milion liber a do prodeje byly dány speciální zlevněné letenky umožňující za určitých podmínek koupit zpáteční letenku už za 2999 liber (například přespat v New Yorku do neděle). Společnost Air France připravuje návrat svých Concorde stejně intenzivně jako British Airways, ostatně veškeré technické úpravy uskutečňují obě společnosti i firmy Aérospatiale a BAE Systems v úzké spolupráci. Lety na lince Paříž/Charles de Gaulle budou znovuobnoveny rovněž dnes. Concorde by měl létat denně s odletem z Paříže v 10.30 a příletem do New Yorku v 8.20 místního času, odlety z New Yorku jsou stanoveny na 8 hodin rovných s příletem do Paříže v 17.45 (a s více než 80 přípoji do důležitých francouzských a evropských měst). Příklady cen letenek z USA: tam a hned zpět ("round trip") - 10404 USD, normální zpáteční letenka v 1. třídě vyjde na 9767 a v obchodní třídě na 8173 USD.
První upravený letoun Concorde (G-BOAF) je 19. června vytahován z hangáru na londýnském letišti Heathrow. (Foto: British Airways)
Jaké jsou hlavní technické úpravy letounů Concorde? Především instalace kevlarového obložení palivových nádrží, které i v případě jejich proražení téměř dokonale těsní a minimalizuje únik paliva. Dále to je použití na zakázku vyrobených speciálních pneumatik značky Michelin - mají nejen speciální vnější úpravu, ale také tři nové bezpečnostní vrstvy s kordovými vložkami a korunovými maticemi. A konečně zesílení elektrických kabelů v místech pod zavazadlovým prostorem (hliníkový obal byl nahrazen ocelovým). Technici zároveň přistoupili k posílení hydrauliky podvozku, který vyrobila firma Messier Hispano. Tým odborníků (a jen British Airways pověřily těmito pracemi 250 svých techniků) rozhodně neponechal nic náhodě. Náklady na zvýšení bezpečnosti každého ze 7 strojů British Airways vzrostly na 3,4 milionu USD, Air France musela vynaložit podobnou sumu na úpravu svých letounů. Představitelé obou leteckých společností ujišťují veřejnost o tom, že podobná nehoda se již nemůže opakovat, neboť Concorde je nyní nejlépe testovaným dopravním letounem a spolehlivost veškerých úprav byla ověřena sérií testů, např. společná francouzsko-britská skupina techniků na jihofrancouzské základně Istres poblíž Marseille zkoušela nově vyvinuté pneumatiky s velmi uspokojivými výsledky a celý Concorde musel splnit sérii bezpečnostních testů. Je také zřejmé, že úřady pro civilní letectví (britský Civil Aviation Authority a francouzský Direction Generale de l'Aviation Civile) stanovily pro návrat těchto letounů do pravidelného provozu velmi náročná kritéria, zahrnující také přísnou inspekci vzletových a přistávacích drah. Obě společnosti ovšem také investovaly nemalé sumy do vylepšení interiérů, přičemž jen nové vybavení kabin stálo 2,8 milionu USD. Důraz byl přitom kladen na maximální komfort - pohodlnější sedadla, větší prostor, maximální vybavenost např. elektronikou přímo u křesla, ale také vylepšené toalety a další zázemí. Vše podle současného trendu na transatlantických a dlouhých tratích.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ DATA BAE/AEROSPATIALE CONCORDE:
Verze | Concorde 01 | Concorde 02 |
---|---|---|
Rozpětí (m) | 25,56 | 25,56 |
Délka (m) | 58,83 | 62,10 |
Výška (m) | 12,19 | 12,19 |
Hmotnost prázdného letounu (kg) | 72.120 | 78.266 |
Max. vzletová hmotnost (kg) | 166465 | 185065 |
Maximální rychlost (km/hod) | 2,02 Mach | 2.179 |
Cestovní rychlost (km/hod) | 1.600 | 2.130 |
Maximální dolet (km) | 6.435 | 6.580 – 7.215 |
Dostup (m) | 18900 | 18290 |
Množství paliva (l) | 117285 | 119280 |
Pohonné jednotky | 4× Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 Mk.602 s tahem po 164 kN | 4× Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 Mk.610 s tahem po 172,7 kN |
SOUPIS VYROBENÝCH LETOUNŮ BAE/AEROSPATIALE CONCORDE:
Prototypy:
REGISTRACE | VÝR. Č. | VLASTNÍK | PRVNÍ LET | DODÁNÍ | POZNÁMKY |
---|---|---|---|---|---|
F-WTSS | 001 | Aerospatiale | 02.03.69 | tovární | 1. prototyp; 19.10.73 do Musee de l´Air |
G-BSST | 002/13520 | Minister of Technology | 09.04.69 | 06.05.68 | 2. prototyp; 26.07.76 do Science Museum |
G-AXDN | 01/13522 | Minister of Technology | 17.12.71 | 16.04.69 | 20.08.75 do Duxford Aviation Museum |
F-WTSA | 02 | Aerospatiale | 10.01.73 | tovární | instalován na letišti Paříž/Orly |
Letouny sériové:
REGISTRACE | VÝR. Č. | VERZE | VLASTNÍK | DODÁN | POZNÁMKY |
---|---|---|---|---|---|
F-WTSB | 201 | 100 | Aerospatiale | tovární | vypsán z registru a instalován v Toulouse |
G-BBDG | 202/13523 | 100 | BAC Ltd. | 07.08.74 | 24.12.81 vypsán z registru a instalován ve Filtonu |
F-BTSC | 203 | 100 | Air France | 23.10.80 | ex F-WTSC Aerospatiale od 28.05.75; 06.01.79 lst Air France; w/o 25. 07. 00 v 16.44 poblíž Paříže (havárie krátce po startu ke speciálnímu letu AF 4590 z Paříže/CDG do New Yorku/JFK pro německou CK Deilmann); nalétáno 11989 hodin, počet přistání 3978 |
G-BOAC | 204 | 102 | British Airways | 13.02.76 | 03.04.74 BAC Ltd.; 05.01.79 – 11.08.80 British Aw/Braniff Aw jako G-N81AC/N81AC |
F-BVFA | 205 | 101 | Air France | 19.12.75 | 12.01.79 – 01.06.80 Air France/Braniff Aw jako N94FA |
G-BOAA | 206 | 102 | British Airways | 14.01.76 | 03.03.74 BAC Ltd.; 12.01.79 – 28.07.80 British Aw/Braniff Aw jako G-N94AA/N81AA |
F-BVFB | 207 | 101 | Air France | 08.04.76 | 12.01.79 – 01.06.80 Air France/Braniff Aw jako N94FB |
G-BOAB | 208 | 102 | British Airways | 30.09.76 | 03.04.74 BAC Ltd.; 12.01.79 – 17.09.80 British Aw/Braniff Aw jako G-N94AB/N81AB |
F-BVFC | 209 | 101 | Air France | 03.08.76 | 12.01.79 – 01.06.80 Air France/Braniff Aw jako N94FC |
G-BOAD | 210 | 102 | British Airways | 06.12.76 | 09.05.75 BAC Ltd.; 05.01.79 – 19.06.80 British Aw/Braniff Aw jako G-N94AD/N81AD; 1977–78 pool se Singapore Airlines (levá půle trupu SIA c/s) |
F-BVFD | 211 | 101 | Air France | 26.03.77 | 12.01.79 – 01.06.80 Air France/Braniff Aw jako N94FD |
G-BOAE | 212 | 102 | British Airways | 20.07.77 | 09.05.75 BAC Ltd.; 05.01.79 – 01.07.80 British Aw/Braniff Aw jako G-N94AE/N81AE |
F-BTSD | 213 | 101 | Air France | 18.09.78 | ex F-WJAM Aerospatiale od 04.09.78; 12.01.79 – 23.10.80 Air France/Braniff Aw jako N94SD |
G-BOAG | 214 | 102 | British Airways | 06.02.80 | ex G-BFKW BAC Ltd. od 09.05.75 |
F-BVFF | 215 | 101 | Air France | 23.10.80 | ex F-WJAN Aerospatiale |
G-BOAF | 216 | 102 | British Airways | 09.06.80 | ex G-BFKX BAC Ltd. od 27.01.78; 14.12.79 – 09.06.80 jako G-N94AF/G-BOAF BAC |