Nastalo závěrečné období Concordů?
17.03.2003 - Evropa
Současná doba ekonomické recese není letounům Concorde příliš nakloněna. Rostou nejen ceny paliva, ale ubývá i cestujících, kteří jsou ochotni zaplatit ty nejdražší letenky. Navíc dobré pověsti strojů neprospěla v poslední době také série technických problémů a nouzových přistání. Řada cestující stále častěji dává přednost pomalejším a levnějším Boeingům 747 se špičkově vybavenými a luxusními business a prvními třídami, které se komfortem Corcordům minimálně vyrovnají. Navíc brzké zavedení internetu na palubách těchto letadel nabídku British Airways pro obchodní cestující ještě více zatraktivní.
Concorde jsou pýchou Velké Británie a Francie. Concorde znamená v překladu svornost a byl vyvíjen s ohromnými ambicemi, které byly velmi rychle sraženy neúprosnou realitou trhu. I přesto si tento letoun našel cestu a svou byť velmi úzkou klientelu. Svým provozovatelům, tedy British Airways a Air France, sloužil takřka bezchybně až do pařížské nehody 25. července 2000, kdy se jeden z letounů Air France při vzletu zřítil na hotel v Gonesse a na jeho palubě zahynulo 114 cestujících. Všechny letouny byly následně uzemněny, ale i přes otřesenou důvěru veřejnosti se po velmi nákladných modifikacích provedených ke zvýšení bezpečnosti a komfortu, které si jen u British Airways vyžádaly až 17 miliónů liber, tento typ vrátil do služby na pravidelné linky.
To už však bylo v době, kdy nestála newyorská dvojčata a kdy letecký průmysl jako takový stál teprve na začátku největší krize v celé své historii. Až s odstupem času se začíná ukazovat, jak hluboce krize leteckou dopravu zasáhla. Vše by se dalo přirovnat k jakési vlně, která zapříčinila úbytek a změny ve struktuře cestujících. Mnoho lidí přestalo létat úplně, mnoho lidí si díky ekonomické recesi začalo hlídat své cestovní výdaje a odmítlo platit za vyšší třídy. Letecké palivo je však čím dál tím dražší a stejně tak se zvyšují náklady na bezpečnost provozu i náklady na letištní poplatky. Není tomu dávno, co BAA s požehnáním britských Civil Aviation Authority oznámilo, že hodlá využít možnosti zvyšovat v letech 2004-2008 poplatky za užívání letiště Heathrow na jednoho cestujícího o 6,5 % nad míru inflace. V dlouhodobém výhledu budou muset British Airways pravděpodobně čelit až 40 % nárůstu poplatků za užívání letiště Heathrow.
Málo známý je fakt, že British Airways v roce 2001 neuvedly znovu do provozu pouze pět z celkových sedmi strojů Concorde. Denní využití těchto strojů je ve srovnání s ostatní flotilou nízké. Tato pětice obsluhuje pravidelnou linku BA001/2 z Londýna do New Yorku, která je vypravována šestkrát týdně, a sobotní lety z Londýna na ostrov Barbados, které jsou ale vypravovány pouze v období od 1. prosince do 13. dubna. Jinak letouny Concorde létají na řadě charterových letů, kdy zajišťují přepravu turistů na exkluzivní zájezdy.
Podle britského tisku mluvčí British Airways podotkla, že letouny Concorde zůstanou ve službě do té doby, dokud bude jejich provoz bezpečný, spolehlivý a rentabilní. Otázkou je, jaký důraz BA přikládá na třetí podmínku, tedy rentabilnost. Připomeňme, že jsou to právě British Airways, kteřé zavedly systém, kdy si každé letadlo musí na sebe vydělat, jinak přichází rušení linky a nebo změna typu na lince. Licence pro pětici Concordů je platná až do roku 2009, ale některé zdroje uvnitř British Airways údajně mluví o tom, že celá letka může být uzemněna do roka.
Důkazem toho, že jsou věci okolo letky Concordů u British Airways v pohybu, je i článek, který vyšel 9. března 2003 v elektronické verzi The New York Post s názvem Concorde Stays Virgin to Virgin, ve kterém se píše, že Sir Richard Branson nebo-li Virgin Atlantic Airways měly zájem o koupi několika Concordů. Britský dopravce ale záhy popřel byť i sebemenší možnost uskutečnění tohoto obchodu, neboť Virgin Atlantic jsou na linkách přes Atlantik jejich hlavním konkurentem.
Provoz Concordů není příliš rentabilní a současné vedení British Airways nepatří k těm, kdo se kouká, jak jim peníze utíkají pod rukama. Rozhodování o případném vyřazení Concordů před rokem 2009 však bude velmi obtížné Je to totiž velmi důležitá část historie a corporate identity British Airways. Stejně tak i Air France si na nadzvukových letadlech velmi zakládá. Zajímavé je, že o budoucnosti Concordů u francouzského dopravce není nic známo ani neoficiálně. Vzhledem k tomu, kolik obě společnosti investovaly do propagace nadzvukových letů, mohlo by jim případné předčasné vyřazení letadel v očích veřejnosti spíše uškodit.