Na letišti Lipsko-Halle uvízlo hned několik obřích nákladních letadel An-124
28.02.2022 - Evropa
Antonovy An-124 Ruslan jsou menší, avšak konstrukčně starší bratříčci zničeného obra An-225 Mrija. Jejich kódové označení podle NATO je Condor. Jejich 150 tunová kapacita a maximální vzletová váha 402 tun je sice zhruba o jednu třetinu menší než měla Mrija, ale stále je impozantní. Na rozdíl od jediné Mrijy jich však bylo vyrobeno 55 kusů. Kromě ruského vojenského letectva je jejich významným uživatelem též ruská letecká společnost Volga-Dněpr Airlines a ukrajinská Antonov Airlines.
nakládání americké hlubinné výzkumné ponorky DSRV-1 do útrob letadla An-124 ruské společnosti Volga-Dněpr Airlines, duben 2004 (autor: Daniel N. Woods , US Navy, Wikimedia Commons)
Volga-Dněpr Airlines jich provozuje hned 12 kusů. Společnost má svoje sídlo v Uljanovsku (ruské město se 600.000 obyvateli mezi Moskvou a Uralem, ležící na řece Volha jižně od Kazaně a severně od města Samara), avšak svá nákladní letadla má umístěna především na základnách v Krasnojarsku (téměř miliónové město na Sibiři na řece Jenisej) a Lipsku (téměř 600.000 obyvatel - Sasko, Spolková republika Německo).
Shodou okolností měla společnost Volga-Dněpr hned 3 ze svých 12 Antonovů An-124 během nedělního zákazu vstupu letadel s ruskou registrací do vzdušného prostoru zemí EU na údržbě na letišti Lipsko-Halle. Ty tak musí nyní kvůli platným zákazům zůstat odstavené na letišti. Díky ironii osudu tak stojí v sousedství 2 letadel stejného typu patřící ukrajinské společnosti Antonov Airlines, která se zase nemohou vrátit na domovské letiště v Hostomelu na Ukrajině z důvodu jeho zničení a zabrání ruskými pozemními vojsky.
An-124 ukrajinské Antonov Airlines, červenec 2008 (autor: Mike Young, Wikimedia Commons)