Milionáři v oblacích

31.08.2001 - Česká republika



Stávky pilotů letadel nejsou ve světě nic mimořádného. V letošním roce zasáhla rebelie pilotů například německou leteckou společnost Lufthansa či hongkongskou Cathay Pacific. Stávka obvykle znamená zrušení letů dané společnosti a velké zmatky mezi cestujícími na letištích. Pro cestující je jediným štěstím, že se piloti různých leteckých společností nedomluví a nestávkují najednou.

Nyní chtějí po vzoru svých kolegů v zahraničí stávkovat i piloti ČSA. Odhlédněme od sporů, zda příčinou stávky jsou nesprávně vyplacené náhrady za přesčasovou práci, jak tvrdí odborová organizace pilotů, či jde jen o snahu zajistit si růst mezd mimo platnou kolektivní smlouvu, jak tvrdí vedené aerolinií, a podívejme se podrobněji, kolik vydělávají piloti dopravních letadel ve světě.

Postavení pilotů dopravních letadel v rámci letecké společnosti je obvykle mimořádné a ostatními zaměstnanci jsou považování za druh moderní šlechty. Řada lidí má zejména díky filmům představu, že piloti moc nepracují, létání je pro ně hobby, cestují si po celém světě a mezi lety mají dostatek času na odpočinek. Skutečnost je však méně idylická. Je pravda, že piloti na celém světě jsou královsky placeni, ale na druhé straně nesou extrémně vysokou odpovědnost, což bývá často přehlíženo. Navíc musejí každý rok absolvovat zdravotní prohlídky, což je Damoklův meč, který visí nad málokterým jiným povoláním.

Vedení Českých aerolinií v souvislosti se stávkou uvedlo, že průměrná mzda pilota činila letos 61,5 tisíc Kč měsíčně, kapitán malého turbovrtulové letounu ATR si přijde na 78 tisíc, kapitán Boeingu 737 v průměru vydělává 90 tisíc (jeho kolega kopilot 44 tisíc) a kapitán největšího letounu, Airbusu A310, který létá na linkách do USA a Kanady, dostává v průměru 105 tisíc. Stávkou hrozící piloti tvrdí, že jejich platy jsou nižší než platy jejich západoevropských kolegů. Pro doplnění - průměrně létá pilot ČSA 56 hodin měsíčně.

Podívejme se tedy na výdělky zahraničních pilotů. Kopiloti německé společnosti Lufthansa mají po pěti letech služby čistý roční příjem 98 000 DM, kapitán letadla po 25 letech služby dostává ročně 160 000 DM, přičemž společnost stojí ročně 360 000 DM. Piloti Air France, British Airways a Swissair jsou na tom ještě o něco lépe.

Kapitáni velkých amerických společností jako jsou American Airlines či Delta Air Lines berou po 25 letech služby ročně 290 000 DM. K absolutní špičce z hlediska příjmů se řadí piloti společnosti Cathay Pacific z Hongkongu - kopiloti po pátém roce služby dostávají v přepočtu 343 000 - 415 000 DM čistého, kapitáni po 25 letech služby 490 000 - 600 000 DM. Také oni však letos v červenci stávkovali s požadavkem růstu platů o 10 - 15 %.

Tyto příklady platů neříkají nic o skutečné životní úrovni pilotů. Počty nalétaných hodin jsou různé (v USA létají piloti více), značné rozdíly jsou i v dalších sociálních výhodách (největší jsou v Evropě, v Hongkongu téměř nulové) a konečně se liší i průměrné životní náklady (v Hongkongu nejvyšší). V následující tabulce jsme se pokusili porovnat čisté mzdy kapitánů letadel po 25 letech služby s průměrnou mzdou v zemi. Ze srovnání vycházejí nejlépe piloti z Hongkongu, což je dáno nízkými daněmi v této zvláštní oblasti Číny.

Čistá měsíční mzda kapitána po 25 letech Průměrná mzda v zemi Poměr platu kapitána k průměrné mzdě
ČSA - České aerolinie 66 700 Kč 14 740 Kč 425,5 %
Lufthansa (Německo) 13 300 DM 5 496 DM 242,6 %
American Airlines (USA) 11 224 USD 1 827 USD 614,3 %
Cathay Pacific (Hongkong) 165 900 HK$ 12 300 HK$ 1348,9 %

Platy pilotů se pomalu stávají jedním s nejvýznamnějších nákladů provozu letadla (viz následující tabulka) a stávají se jedním z faktorů, které rozhodují o tom, zda aerolinie bude zisková. U moderních letadel jako jsou Boeing 737-300 či Boeing 777 patří k rozhodujícím nákladům na let, u starších letadel jsou vysoké náklady na údržbu.

Náklady americké společnosti Continental Airlines na hodinu letu
(v USD, zdroj Aero International):

Boeing 737-300 Boeing 777 Douglas DC-10
Posádka 575 1 097 748
Pohonné hmoty 364 865 1 106
Leasingové splátky 497 1 189 588
Pojištění 3 11 2
Údržba letadel 638 207 2 065

Témata