Letoun Praha ve flotile Austrian Airlines
05.10.2005 - Evropa
Rakouský národní dopravce Austrian Airlines tradičně pojmenovává své letouny názvy měst, rakouských spolkových zemí či jmény dalších významných geografických míst. Jeden z nejnovějších přírustků ve flotile skupiny Austrian Airlines Group nese od včerejšího dne jméno hlavního města České republiky. V 11 hodin přistál na Ruzyni Fokker 100 (OE-LVI), projel vítací "bránou" tvořenou proudící vodou ze dvou požárních vozů a zaroloval před terminál Jih. Slavnostního křtu se zúčastnili významní hosté: Pavel Bém, primátor Prahy, Margot Klestil-Löffler, velvyslankyně Rakouska v České republice, Vagn Soerensen, generální ředitel Austrian Airlines Group a Hana Černochová, generální ředitelka Letiště Praha. "Tímto krokem chce Austrian Airlines Group vyjádřit význam, který pro ni spojení s Českou republikou a jejím hlavním městem představuje," uvedl v průběhu slavnostního křtu Vagn Soerensen. "Austrian Airlines Group provozuje spojení do Prahy již od 2. května 1961. Během těchto 44 let postupně význam této tradiční destinace výrazně vzrostl," dodal Vagn Soerensen. Letoun Fokker 100, který je určen pro krátké a střední tratě, slavnostně pokřtil jménem PRAGUE primátor Prahy Pavel Bém.
Vagn Soerensen, generální ředitel Austrian Airlines Group, Pavel Bém, primátor Prahy a Margot Klestil-Löffler, velvyslankyně Rakouska v České republice (foto: Ogilvy)
Austrian Airlines v České republice
Austrian Airlines Group nyní provozuje mezi Prahou a Vídní v pracovních dnech pět letů denně, v sobotu tři a v neděli čtyři lety denně, celkem tedy 32 spojů týdně. Vagn Soerensen upozornil na nadprůměrný růst počtu přepravených cestujících mezi oběma městy, v období od ledna do srpna 2005 využilo služeb Austrian přibližně 75 tisíc cestujících, což je o 11 % více než ve srovnatelném období loňského roku, zatímco celkový průměrný nárůst pasažérů Austrian Airlines Group za prvních osm měsíců letošního roku dosáhl 5,8 %. Podle Soerensena 65 % našich cestujících využívá služeb společnosti Austrian mezi Prahou a Vídní jako přípojového spoje k návazným letům z vídeňského letiště Schwechat. Nejoblíbenější jsou pro cestující z České republiky destinace na Dálném Východě, v jihovýchodní Asii a Austrálii. České zastoupení Austrian Airlines se snaží vyjít vstříc požadavkům zákazníků a postupně rozšiřuje své služby. Zprovozněno bylo například nové call centrum, kde mohou čeští zákazníci získávat aktuální informace sedm dní v týdnu od 8.00 do 20.00 hodin.
Tři strategické pilíře Austrian Airlines Group
Vagn Soerensen, generální ředitel Austrian Airlines Group na tiskové konferenci v Praze (foto: Ogilvy) |
Skupina Austrian Airlines Group se profiluje jako specialista na leteckou dopravu mezi Východem a Západem. Strategické zaměření na východní destinace se ukázalo jako úspěšné a skupina bude dále rozvíjet svoji strategii třech pilířů. První pilíř, tzv. "Focus East" zahrnuje především destinace v jihovýchodní Evropě, na Balkáně, v Rusku a bývalých sovětských republikách. V současnosti provozuje Austrian v tomto regionu lety do 41 destinací ve 23 zemích. S více než 500 lety týdně se tak stala vedoucí leteckou společností v počtu destinací v tomto regionu. V první polovině roku byl zaznamenán nárůst přepravy na spojích do střední a východní Evropy o 8 %, důležitou roli v tomto hrají i krátké časy transferů na vídeňském letišti. Letos společnost rozšířila svou síť v oblasti o bulharskou Varnu a rumunské Sibiu. Soerensen poodhalil novinky letního letového řádu 2006, když uvedl, že Austrian nově začne létat do Pécse v Maďarsku, Donětsku na Ukrajině a Jekatěrinburku v Rusku. Druhý pilíř se specializuje na dálkové lety do destinací na Dálném Východě a v Austrálii. Ve spojení s tímto regionem je AUA na čtvrtém místě v Evropě. Austrian je jediným kontinentálním poskytovatelem přímých spojů do Austrálie. Nabídka dálkových letů se pak v září 2005 dále rozšířila o indickou Bombaj, kam Austrian provozují spojení pětkrát týdně. V připravovaném zimním letovém řádu počítá Austrian Airlines Group s dalším vylepšením spojení do Thajska. Denní lety mezi Vídní a Bangkokem se rozšíří o dva non-stop lety týdně na ostrov Phuket. Třetí pilíř pak obsluhuje destinace na Blízkém a Středním Východě. Nejnovějšími cíli Austrian v oblasti se staly jordánské hlavní město Ammán a egyptská Alexandrie.
Austrian Airlines se snaží řídit principem "more value for money" a nabízet cestujícím odpovídající hodnotu za odpovídající prostředky. Nejvyšší hodnotu se snaží poskytovat premiovému segmentu, cestujícím v business třídě. Zde společnost přichystala několik novinek: rychlejší odbavení cestujících či novou "Premium" odbavovací zónu na vídeňském letišti určenou pro držitele zlatých karet společnosti a aliance Star Alliance. Na jaře 2006 by se v dálkových letounech Boeing 767 a 777 měla objevit nová sedadla umožňující přeměnu na rovné lůžko a možnost připojení k internetu. Koncept "Silver Ticket" umožňuje od ledna 2005 cestujícím nejvyššího tarifu ekonomické třídy cestovat v business class.
Problémy v letecké dopravě
Vagn Soerensen se dotkl také ožehavých problémů v současné letecké dopravě. Jsou to především rostoucí ceny ropy, které zvyšují náklady všech leteckých společností. Dalším problémem jsou státní dotace některým leteckým společnostem. Díky subvencím, bez kterých by nebyly schopny ani přežít, mohou nabízet tyto aerolinie dumpingové ceny letenek, kterým se těžko konkuruje. Dalším problémem jsou zvyšující se náklady na bezpečnost, které jsou na úkor Evropy. Přes všechny tyto problématické body je obsazenost letů Austrian vysoká a v posledních měsících přesahuje 80 %. Podle Soerensena je letecká doprava segmentem, který má další možnosti růstu.
Optimalizace flotily
Zeptali jsme ředitele Austrian Airlines jakým směrem půjde nedávno zahájena optimalizace flotily ve skupině a zda společnost plánuje nákup dálkových letounů nové generace. Vagn Soerensen uvedl, že počet provozovaných typů se podařilo snížit z 12 na současných 8. Letos došlo k vyřazení posledních letounů rodiny MD-80 a 737 Classic. Co se týče dálkových letounů, AUA bude zvažovat obě nabízející se možnosti, tedy jak letouny Boeing 787 Dreamliner, tak i Airbus A350. Rozhodnutí o obnově dálkové flotily by mělo padnout nejpozději v 1. polovině 2007 a nové stroje by postupně nahrazovaly letouny Boeing 767.
Fokker 100 společnosti Austrian Arrows na ruzyňském letišti
(foto: Tomáš Hampl)