Letiště Budapešt: začala éra bez Malévu
09.02.2012 - Evropa
Prudkou změnu zaznamenalo v pátek 3. února mezinárodní letiště Ference Liszta v Budapešti – po 66 letech provozu náhle ukončil všechny své lety domácí dopravce Malév – Hungarian Airlines. Vyvrcholily tak dlouhodobé ekonomické problémy, se kterými se aerolinie potýkala dlouhá léta. Malév byl pro letiště nejvýznamnějším zákazníkem, podle publikovaných údajů generoval zhruba 40 procent příjmů letiště. Konkurenční letecké společnosti zejména ty nízkonákladové ucítily příležitost, kterou by bylo škoda si nechat ujít. Během několika hodin po zastavení letů oznámila společnost Wizz Air navýšení letů z Budapešti o 66 procent, krátce na to přispěchal Ryanair s oznámením o otevření základny v Budapešti s 31 linkami a pravidelné linky z Budapešti plánuje provozovat také SmartWings. Nové linky oznámily také Lufthansa, Air Berlin či Aegean Airlines. Řada stávajících dopravců počítá s navýšením frekvencí či nasazením větších letounů. Počet nových linek z/do Budapešti, jež byly oznámeny během jednoho dne, je ohromující a je názornou ukázkou, jak díky nadbytečné kapacitě není pro letecké společnosti problém v rámci jednotného trhu přesunout svá letadla tam, kde se naskýtá nová příležitost.
Porovnání letů Malév v létě 2011 a nových linek oznámených po pádu společnosti:
Destinace | Malév | Nový dopravce | Počet letů, typ letadla | Zahájení provozu |
Alicante | - | Ryanair | 2x 738 | 26. 3. |
Ammán | 4x 736 | - | - | - |
Amsterdam | 14x 738 | SmartWings | 7x B737 | 28. 4. |
Athény | 14x 736, 738 | Aegean Airlines | 4x A320 | 9. 3. |
SmartWings | 4x B737 | 27. 4. | ||
Baden Baden | - | Ryanair | 2x 738 | 17. 2. |
Barcelona | 3x 738 | Ryanair | 7x 738 | 17. 2. |
SmartWings | 3x B737 | 26. 4. | ||
Bejrút | 7x 738 | - | - | - |
Bělehrad | 9x Q400 | - | - | - |
Benátky-Treviso | - | Ryanair | 3x 738 | 27. 3. |
Berlín-Tegel | 11x 736, 738, Q400 | Lufthansa | 7x 735 | 6. 2. |
Air Berlin | 7x A319, A320 | 6. 2. | ||
Brusel | 14x 738 | - | - | - |
Brusel-Charleroi | - | Ryanair | 13x B738 | 21. 2. |
Bukurešť-Baneasa | 27x Q400, 736 | Wizz Air | 4x A320 | 2. 3. |
Burgas | 3x 736, 738 | |||
Corfu | 3x 738 | - | - | - |
Curych | ano | - | - | - |
Damašek | 3x 738 | - | - | - |
Dublin | 7x 738 | - | - | - |
Eindhoven | - | Ryanair | 4x 738 | 2. 4. |
Frankfurt | 14x 736 | - | - | - |
Göteborg | 11x 736 | Ryanair | 3x 738 | 19. 2. |
Hamburk | 12x 736, 738 | Lufthansa | 7x CRJ900 | 6. 2. |
Hamburk-Lübeck | - | Ryanair | 3x 738 | 18. 2. |
Helsinky | 10x 738 | |||
Heraklion | 3x 738 | Wizz Air | 1x A320 | 16. 6. |
Chania | - | Ryanair | 2x 738 | 28. 3. |
Istanbul | 8x 737 | - | - | - |
Kluž | 14x EMB-120 | Wizz Air | 3x A320 | 3. 4. |
Kodaň | 14x 738 | - | - | - |
Krakov | - | Ryanair | 3x 738 | 26. 3. |
Kyjev | 7x 736 | - | - | - |
Larnaka | 8x 736, 738 | SmartWings | 4x B737 | 31. 5. |
Wizz Air | 2x A320 | 4. 4. | ||
Londýn-Gatwick | 14x 738 | - | - | - |
Madrid | 12x 738 | Ryanair | 6x 738 | 17. 2. |
SmartWings | 4x B737 | květen | ||
Malaga | 1x 738 | Ryanair | 2x 738 | 26. 3. |
Wizz Air | 2x A320 | 2. 4. | ||
Manchester | - | Ryanair | 3x 738 | 18. 2. |
Memmingen | - | Ryanair | 3x 738 | 3. 2. |
Miláno-Bergamo | - | Ryanair | 11x 738 | 21. 2. |
Miláno-Malpensa | 13x 736, 738 | - | - | - |
Moskva-Šeremětěvo | 9x 738 | - | - | - |
Oděsa | 6x 736 | - | - | - |
Oslo-Rygge | - | Ryanair | 3x 738 | 18. 2. |
Pafos | - | Ryanair | 2x 738 | 28. 3. |
Palma de Mallorka | - | Ryanair | 2x 738 | 28. 3. |
Paříž-Beauvais | - | Ryanair | 7x 738 | 21. 2. |
Paříž-Charles de Gaulle | 19x 736, 738 | SmartWings | 12x B737 | 29. 3. |
Pisa | - | Ryanair | 2x 738 | 26. 3. |
Podgorica | 6x Q400, EMB-120 | - | - | - |
Praha | 14x Q400 | - | - | - |
Priština | 11x 736, Q400 | - | - | - |
Rhodos | 2x 738 | Ryanair | 1x 738 | 27. 3. |
Wizz Air | 1x A320 | 16. 6. | ||
Řím-Ciampino | - | Ryanair | 7x 738 | 21. 2. |
Sankt Petersburg | 5x 736, 738 | - | - | - |
Sarajevo | 9x Q400 | - | - | - |
Skopje | 11x 736, Q400 | - | - | - |
Sofie | 9x 736 | Wizz Air | 3x A320 | 3. 4. |
Soluň | 14x 736, 738 | Ryanair | 2x 738 | 19. 2. |
Wizz Air | 3x A320 | 3. 4. | ||
Split | 6x 736, 738 | - | - | - |
Stockholm-Arlanda | 14x 736 | - | - | - |
Stockholm-Skavsta | - | Ryanair | 4x 738 | 17. 2. |
Stuttgart | 11x 736, Q400 | - | - | - |
Tampere | - | Ryanair | 3x 738 | |
Tel Aviv | 13x 736, 738 | SmartWings | 3x B737 | 11. 2. |
Tirana | 10x Q400, 738 | - | - | - |
Tirgu Mures | 5x Q400 | - | - | - |
Trapani | - | Ryanair | 2x 738 | 12. 4. |
Tripolis | 5x 737 (od 10/2011) | |||
Varna | 10x Q400, 738 | - | - | - |
Varšava-Chopin | 13x Q400, 738 | Wizz Air | 4x A320 | 2. 4. |
Varšava-Modlin | - | Ryanair | 7x 738 | 16. 7. |
Záhřeb | 19x EMB-120 | - | - | - |
Zakynthos | - | Wizz Air | 1x A320 | 16. 6. |
Zdroje: letový řád Oneworld - léto 2011, informace leteckých společnost, Anna.aero
Na první pohled se může, že prostor po Malévu byl vyplněn a vše může běžet dál jako dosud. Při bližším pohledu je však zřejmé, že náhrada je zatím částečná. Dosud nebyly oznámeny nové linky do zemí, kam jsou lety regulovány mezistátními dohodami. Vzhledem k nutnému schvalovacímu procesu ze strany úřadů je to pochopitelné. Týká se to zejména linek do Ruska, Ukrajiny, Albánie, některých zemí bývalé Jugoslávie, Turecka a s výjimkou Izraele také států Blízkého východu. Na některých těchto linkách jako například do Tirany, Prištiny či Bejrútu byl Malév jediným operujícím dopravcem, takže budapešťské letiště zatím o tyto linky přišlo. Tyto regulované linky jsou atraktivní zejména díky omezené konkurenci a tím i vyšším výnosům. Wizz Air již oznámil, že se hodlá ucházet o práva pro lety z Budapešti do Kyjeva, Moskvy a Istanbulu.
Terminál 2 na letišti v Budapešti (foto: Herbie/Wikimedia Commons)
Pokud se blíže podíváme na linky do zemí EU nelze si nepovšimnout zřetelně nižších frekvencí, než tomu bylo dříve. Zřejmé je to zejména u letů do jihovýchodní Evropy, například do Soluně nabízel Malév loňské léto 14 letů týdně, nyní jsou náhradou tři lety týdně Ryanairu a dva Wizz Air. Na místo 9 letů týdně Malévu do Sofie, nabízí Wizz Air tři lety týdně. Nižší frekvence jsou zatím i do některých měst v západní Evropy. Na druhou stranu Budapešť získá zejména řadu nových spojení, které dosud neměl, většinou do typicky nízkonákladových destinací.
Air Berlin zahájil 6. února lety z Berlína-Tegel (foto: Budapest Airport)
Kdo zatím nejvíce doplácí na konec letů Malévu je letiště v Budapešti. Vzhledem k tomu, že nízkonákladová konkurence se koncentruje na point-to-point přepravu, přišlo letiště během jednoho dne o většinu tranzitních cestujících. Malév byl díky svým cenovým zajímavým nabídkám atraktivním dopravcem i pro řadu českých cestujících při letech do jihovýchodní Evropy a na Blízký východ. Ztráta návazných letů snižuje význam Budapešti také pro dálkové linky. American Airlines tento týden oznámily, že neobnoví lety na pozastavené lince z New Yorku. Zprávy, že o přesunu dálkové linky do jiného města usiluje Hainan Airlines, byly nakonec dementovány čínským dopravcem. Na pádu Malévu bude zajisté pravděpodobně tratit i finančně. Novým dopravcům a linkám musel provozovatel letiště nabídnout atraktivní podmínky v podobě různých slev. Další faktorem je, že objem nové kapacity je zatím nižší než objem provozu Malévu. Podle informací maďarských médií obsahuje privatizační smlouva letiště ustanovení týkající se provozu. V případě ukončení letů Malévu má provozovatel letiště nárok na náhradu. V tomto ohledu se pád Malévu muže maďarskému státu ještě pořádně prodražit.
Spojení Malév a letiště v Budapešti je již minulostí (foto: Budapest Airport)