Letecké aliance čekají velké změny
06.06.2006 - Evropa
Podle vedoucích aerolinií letecké aliance Oneworld by mělo dojít ke vstupu Japan Airlines na začátku roku 2007. Ve stejném roce by se měl k seskupení připojit také Malév a Royal Jordanian Airlines. V tomto případě se jedná o vůbec prvního arabského dopravce, který se stane plnohodnotným členem jedné ze tří globálních aliancí. Na druhé straně oznámil svůj odchod irský Aer Lingus. Na vině je přeměna společnosti v nízkonákladové point-to-point aerolinie. To zapříčinilo pokles výměny cestujících s ostatními partnery až o polovinu. Aer Lingus se ale bude snažit i nadále udržovat se členy Oneworld bilaterální vztahy.
Nejlépe si v rekrutování nových členů vede nejsilnější uskupení Star Alliance. Těm se v tomto roce podařilo do svých řad zahrnout prvního afrického člena – South African Airways. V Africe přitom není mnoho společností s vyhlídkami na členství v jedné z těchto aliancí. Přistoupení Swissu jen dále upevnilo silné postavení v Evropě. Nejdůležitějším počinem bylo ale přizvání hned dvou čínských aerolinií, čímž aliance výrazně pronikla na budoucí největší trh letecké dopravy. Jak Shanghai Airlines tak Air China by měly přistoupit také v příštím roce. Naopak postavení aliance v Latinské Americe je ohroženo kritickou finanční situací jediného tamního člena – brazilských aerolinií Varig.
S ohledem na Čínu bude příští rok klíčový také pro SkyTeam, který by měl nově zahrnovat China Southern Airlines. Letos aliance rozšířila svou působnost především vstupem ruského Aeroflotu. Skytem navíc ohlásil, že našel dalšího zájemce o svůj program přidruženého členství. Po společnostech Air Europa, Copa Airlines, Kenya Airways, Tarom a MEA by se měly tímto způsobem do aliance zapojit i Portugalia Airlines. Stát by se tak mělo až v roce 2008. Jejich členství je sponzorováno společností Air France.