Kůla byl odvolán

03.09.2003 - Česká republika



Miroslav Kůla
Ing. Miroslav Kůla,
odvolaný prezident ČSA
(Foto: SkyTeam)
Ing. Miroslav Kůla řídil ČSA od října 1999. Tehdy tento muž převzal pomyslné žezlo od Antonína Jakubše, který vedl společnost skoro po celá devadesátá léta. Miroslav Kůla přebíral ČSA sice již v utěšeném finančním stavu, ale během jeho funkčního období ho nepotkalo nic moc dobrého. Zlatá devadesátá léta skončila a přišlo nové milénium, které pro průmysl letecké dopravy zatím znamenalo pouze ztráty, ztráty a znovu ztráty. ČSA ovšem posledními třemi turbulentními léty prošly velmi elegantně bez velkých šrámů. Růst počtu cestujících se sice zpomalil, ale je s podivem, že byl vůbec udržen. Už tady se ovšem naskýtá otázka, do jaké míry to je zásluha současného, tedy dnes již bývalého managementu. Aerolinie totiž na rozdíl od mnoha jiných konkurentů nepotřebovaly žádný ozdravný plán ani nijak výrazně neškrtaly výdaje a naopak expandovaly a utrácely.

Nyní, kdy se situace v letecké dopravě začíná stabilizovat, přistoupil vlastník ČSA k výměně prezidenta a předsedy představenstva. Dá se předpokládat, že tato výměna se projeví i na dalších vedoucích místech v ČSA. Naskýtá se otázka proč vlastně ke změnám dochází? Jasné je, že důvod leží daleko od samotných ČSA a má výrazně politický charakter. To je jasné nejen lidem z oboru a na rozdíl od mnoha takových velmi podobných případů, se zrovna tento nedá ničím zamaskovat, natož ospravedlnit. Oficiálně se změny zdůvodňují dokončením přechodu na německý model řízení společnosti. Lidé pracující v oboru se domnívají, že toto je zástupný důvod. Skutečným důvodem, domnívají se jedni, je snaha otevřít cestu k privatizaci společnosti, které byl Kůla překážkou, druzí mluví o blízkých vztazích Kůly k Boeingu, jehož letouny jsou páteří flotily společnosti, a naznačují, že pád by mohl souviset se snahou Airbusu uplatnit svá letadla při modernizaci flotily. Ať jsou skutečné důvody jakékoliv, objektivně je třeba říci, že Kůlovu vedení není příliš co vytknout vyjma nevyřešeného sociálního konfliktu v ČSA.

Co výměna našemu národnímu dopravci přinese ukáže čas. Laťka je však nastavena velmi vysoko. Za působení ing. Kůly rostl počet cestujících, síť se rozšířila o 13 nových destinací, odpovídajícím způsobem se rozrostl i letadlový park. Společnosti investovala do výstavby nové administrativní budovy a cargo terminálu na ruzyňském letišti. ČSA se nenechaly zahanbit zahraničními dopravci a dokázaly čile konkurovat i expandujícím nízkonákladovým aeroliniím. Nové vedení bude muset dokončit kolektivní vyjednávání se zaměstnanci, což bude nelehký úkol zvláště, když odbory tlačí na vyšší růst mezd. Společnost by přitom naopak v době zostřující se konkurence potřebovala restrukturalizovat a ostrým řezem snížit počet pracovníků. Doufejme, že nový managament naváže na dosavadní úspěchy a podaří se mu ku prospěchu společnosti vyřešit dosavadní problémy.

Témata