Krach Aero Lloyd
19.10.2003 - Evropa
Ve čtvrtek ráno obdržely všichni touroperátoři, pro které Aero Lloyd zajišťoval leteckou přepravu klientů, faxem strohé oznámení o zastavení leteckého provozu z důvodu insolvence. Krach Aero Lloydu, nejmenší z pětice hlavních německých charterových společností, přišel jako blesk z čistého nebe, přestože společnost v posledních letech hospodařila v červených číslech. Kolem 4000 lidí čekalo minulý čtvrtek na německých letištích na odlet na svou dovolenou, řada cestujících se odbavila předchozí večer a ráno na letiště přišla nic netušíc s platnou palubní vstupenkou na let, který se již neustutečnil. Dalších 4500 lidí zůstalo v zahraničních letoviscích. Naštěstí většina turistů si zakoupila zájezd u touroperátorů, kteří zřídily okamžitě krizové štáby s cílem postarat se o postižené turisty. 80 % objemu dopravy Aero Lloydu totiž generovala přeprava zákazníků cestovních kanceláří, zbytek zajišťovala doprava individuálních cestujících, kteří si zakoupili letenku samostatně. Zatímco pro své zákazníky vyslaly turistické koncerny náhradní letadla, o individuální turisty se nikdo nepostaral a pokud chtěli cestovat na dovolenou či se z ní vrátit, museli si letenku zakoupit znovu. Vstříc vyšel těmto cestujícím, jichž bylo kolem tisícovky, koncern Thomas Cook, jenž jim nabídl místo ve svých letadlech za cenu 100 euro.
Aero Lloyd - Airbus A320. (Foto: Martin Brabec)
Zatímco situace na letištích se uklidnila, mezi zaměstnanci společnosti to vře. Většina pracovníků se nechce smířit s úpadkem své aerolinie "bez boje". V pátek asi 200 zaměstnanců manifestovalo před úřadem hessenského kancléře, aby spolková vláda přispěla k záchraně společnosti. Demonstranti ve svých výzvách odkazovali na příklad dalšího německého charterového dopravce, společnost LTU, která se v roce 2001 kvůli krizi v letecké dopravě a krachu Swissairu dostala do vážných potíží. Vláda Severního Porýní - Vestfálska tehdy společnosti pomohla a umožnila jí získat potřebné úvěry pro přežití. Na pondělí jsou plánovány další protestní akce, např. před branami Bayerische Landesbank (BayernLB), hlavního akcionáře Aero Lloyd (66 % podíl). Rozhodnutí BayernLB o zastavení dalšího financování prodělečné společnosti totiž bezprostředně přispělo ke krachu. Rozhodnutí banky je poměrně překvapivé, poněvadž aerolinie procházela třetím rokem restrukturalizačního programu, který zlepšil hospodaření společnosti. V rámci něho bylo rozhodnuto o upuštění od provozování pravidelných letů a specializování se výhradně na charterovou dopravu.
Příčiny krachu jsou širší a souvisí se situací v německém cestovním ruchu a posledními trendy v letecké dopravě. Již třetím rokem klesá počet německých turistů, kteří míří na dovolenou do zahraničí. Navíc stále více zájezdů se prodává s různými slevami. Letošní léto se konkurence mezi turistickými koncerny ještě více vyostřila a touroperátoří se potýkali s velkým nadbytkem kapacit, které se podařilo zaplnit jen díky výrazným slevám či nabídkám last-minute. Turisté se slevami stále více počítají a spoléhají na nákup dovolené na poslední chvíli. Podle týdeníku Stern byl letos každý druhý zájezd prodán se slevou. Velcí touroperátoři proto plánují na příští rok drastické omezení slev a prodejů last-minute, omezení kapacit v letecké přepravě a intenzivnější využívání letadel svých leteckých společnosti, tak aby byl nákup kapacit ostatních dopravců minimalizován.
Další příčinou je nekončící expanze nízkonákladových aerolinií, které stále více konkurují i charterovým společnostem. Tyto aerolinie s oblibou mj. operují turistické cíle ve Středomoří a přetahují tak charterovým společnostem individuální turisty. Agresivní cenová politika těchto aerolinií nutí i charterové společnosti zlevňovat. Hůře jsou na tom samozřejmě samostatné charterové společnosti, které nemají za zády žádný velký turistický koncern, který by jim umožnil překlenout krizové období. Takovou společností byl právě krachující Aero Lloyd.
O tom, jestli letouny společnosti ještě někdy vzlétnou s cestujícími, rozhodne správce konkursní podstaty (frankfurtský soud již ustanovil předběžného správce). Odborníci však vidí šance Aero Lloydu na obnovení provozu skepticky a spíše tipují, kdo bude v Německu další obětí snižování nadbytečných kapacit.
DESTINACE AERO LLOYD V LETNÍ SEZÓNĚ 2003: |
---|
Bulharsko - Varna Egypt - Hurghada, Káhira, Luxor, Sharm el Sheik Francie - Calvi Chorvatsko - Dubrovnik, Split Island - Reykjavik Itálie - Brindisi, Catania, Lamezia Terme, Neapol, Olbia, Palermo Malta - Malta Maroko - Agadir Norsko - Bergen Portugalsko - Faro, Funchal Řecko - Araxos, Chania, Heraklion, Kalamata, Karpathos, Kavala, Kefalonia, Korfu, Kos, Mykonos, Mytilene, Preveza-Lefkas, Rhodos, Santorin, Skiathos, Thessaloniki, Zakynthos Španělsko - Alicante, Almeria, Arrecife, Fuerteventura, Ibiza, Jerez, Las Palmas, Malaga, Murcia, Palma de Mallorca, Reus/Tarragona, Teneriffa Turecko - Adana, Ankara, Antalya, Bodrum, Dalaman, Istanbul, Izmir |
Z HISTORIE AERO LLOYD |
---|
V srpnu 1979 založil baron Christian von Kaltenborn-Stachau charterovou leteckou společnost Aero Lloyd Luftverkehrgesellschaft se základním kapitálem 10 mil. německých marek. Od března následujícího roku se společnost začala připravovat na zahájení letů se třemi proudovými letouny francouzské výroby Caravelle 10R. V dubnu 1980 se uskutečnily první lety z Frankfurtu nad Mohanem do Atén a Monastiru. V roce 1982 společnost rozšířila svoji flotilu o tři letouny Douglas DC-9-32, které byly zakoupeny v Indonésii. V té době Aero Lloyd létal z osmi německých letišť do 35 destinací. Společnost začala zajišťovat leteckou přepravu pro klienty turistického koncernu NUR Touristic. V roce 1985 vedení společnosti objednalo nové letouny McDonnell Douglas MD-83, které měly nahradit starší stroje DC-9. 31. října 1988 společnost vstoupila na trh německé vnitrostátní dopravy, když zahájila pravidelné lety mezi Frankfurtem, Hamburkem a Mnichovem. O rok později byly zahájeny pravidelné lety do Londýna a Paříže, flotila čítala již 17 letadel. V roce 1992 projevila zájem o získání majoritního balíku akcií společnost Lufthansa, nicméně koncem téhož roku od svého záměru ustoupila. Týž rok bylo rozhodnuto o prodeji dosluhujících letadel DC-9. V roce 1995 vedení společnosti přijalo velkorysý plán na obnovení letecké flotily - během několika let bude stávající flotila nahrazena letouny Airbus A320 a A321. Dodávka prvního Airbusu A320 se uskutečnila v lednu 1996. V roce 1987 Aero Lloyd jako první německá letecká společnost umístil reklamu na svůj letoun (jednalo se o reklamu společnosti Trigema). I přes konsolidaci v německém cestovním ruchu zůstává Aero Lloyd i nadále nezávislou leteckou společností, která spolupracuje touroperátory jako jsou NUR Touristic, TUI, ITS či DER. V březnu 1998 společnost převzala svůj první Airbus A321 určený pro přepravu až 210 cestujících, poslední byl dodán v květnu 2001, starší stroje MD-83 byly postupně odprodány. |