KLM nakoupí letouny Airbus A330-200

26.07.2002 - Evropa



KLM Royal Dutch Airlines již 28. března 2002 oznámily svůj záměr nahradit ve své flotile letouny Boeing 747-300, Boeing 767 a také dva MD-11 jednak letouny Boeing 777-200 a Airbus A330-200 a nákladní Boeing 747-300F novými Boeing 747-400F. O obnově letadlového parku již ovšem uvažují od léta 2001 a nejen uvažují, ale i jednají jak s výrobci letounů, tak i s výrobci pohonných jednotek a s leasingovými společnostmi. Letos zjara bylo nakonec rozhodnuto, že v první fázi budou nahrazeny letouny Boeing 747-300 a MD 11 deseti Boeing 777-200ER a třemi Boeing 747-400ERF (Extended Range Freighter), přičemž první Boeing 777-200ER by měl být dodán koncem příštího roku a poslední začátkem roku 2005. Druhá fáze zahrnuje náhradu 10 letounů MD-11 a 12 Boeingů 767-300ER dvěma typy: Boeing 777-200ER a Airbus A330-200. Je zřejmé, že uskutečnění tohoto plánu sleduje i další cíl: zredukovat počet typů operujících na dálkových tratích ze čtyř na tři: Boeing 747-400 (osobní, celonákladní a kombinované verze), Boeing 777-200ER a Airbus A 330-200.

KLM - Boeing 777
Boeing 777-200ER v barvách KLM. (Foto: KLM)

Oficiálním oznámením ze dne 22. července 2002 tedy společnost KLM potvrdila, že přikročila k naplňování druhé fáze svého plánu - podpisem "letter of intent" s konsorciem Airbus Industrie na nákup šesti letounů Airbus A 330-200, jejichž dodávky mají být zahájeny začátkem roku 2005. Jejich kabiny mají být maximálně komfortní a vybavené pro přepravu kolem 250 cestujících ve dvou třídách. Operovat budou z hlavní základny KLM v Amsterdamu na mezinárodních tratích. Dosud však nepadlo rozhodnutí, jakými motory budou poháněny. Navíc by nemělo zůstat jen u šesti letounů: následovat má dalších 12 A 330-200 a jako konečný počet uvádí Airbus Industrie až 24 kusů. A další otázkou je, zda se naplní také plán aliančního partnera KLM, Northwest Airlines, který také vyjádřil zájem o nákup letounů stejného typu - logicky už jen pro zjednodušení a zlevnění provozu unifikované flotily, údržby a oprav i výcviku a školení osádek. Avšak na upřesnění je třeba si ještě počkat. Faktem je, že kalendář druhé fáze obnovy letadlového parku KLM je rozložen na období od roku 2005 do roku 2010.

KLM - Airbus A330-200
Airbus A330-200 v barvách KLM. (Foto: KLM)

Těsně před Farnborough Air Show se tedy díky KLM opět výrazněji zvyšuje obchodní úspěšnost rodiny letounů A330/A340, navíc také Qatar Airways objednaly letouny A330-200 (v superkomfortním provedení se třemi třídami pro přepravu 238 cestujících a s motory General Electric CF6-80E1; zatím by se mělo jednat o smlouvu na osm A330-200 a 2 + 2 opce A380...). Celkově konsorcium Airbus Industrie eviduje 750 objednávek A330/A340 od více než 60 zákazníků, což představuje 76 % podíl na odpovídajícím segmentu trhu.

Témata