JetBlue nedostane na Schipholu sloty pro letní sezónu 2024
02.11.2023 13:46 - USA & Kanada
Americká nízkonákladová aerolinie JetBlue Airways nezíská sloty na amsterdamském letišti Schiphol pro příští letní sezónu. Informovala o tom dnes agentura Reuters. Podle ACNL, slotového koordinátora amsterdamského letiště, nebudou v létě 2024 přiděleny sloty leteckým společnostem, které nemají historická práva ke slotům na Schipholu. Mezi tyto společnosti je možné zařadit také JetBlue, které získaly sloty pro lety od letošního srpna.
JetBlue Airways zahájily pravidelné lety do Amsterdamu leos koncem srpna (zdroj: video Schiphol.nl)
Reuters citoval ředitele ACNL Huga Thomassena, který uvedl, že aerolinie s historickými právy dostanou o 3,1 % slotů méně než dosud. Důvodem je stanovení maximálního počtu pohybů na Schipholu nizozemskou vládou. V příštím roce bude možné na letišti uskutečnit maximálně 452 500 pohybů, což je o 10 % méně než v roce 2019. Cílem těchto snah je snížení hluku, na který si stěžují lidé bydlící v okolí letiště.
Problém se sloty se vůbec nelíbí JetBlue Airways, přestože společnost byla dříve upozorněna, že přidělení slotů od letošní srpna neznamená garanci pro získání slotů v dalších obdobích. Vedení americké aerolinie si již stěžovalo u amerického ministerstva dopravy na nizozemskou vládu a Evropskou unii, poněvadž omezováním počtu letů dochází údajně k porušování open-sky dohody mezi Spojenými státy a Evropskou unií.
Nejnověji společnost JetBlue zaslala koncem října výzvu americkému ministerstvu dopravy, aby začalo připravovat protiopatření pro případ, že nedojde k potvrzení slotů pro příští letní sezónu. Podle společnosti je možné protiopatření přijmout na základě amerického zákona International Air Transportation Fair Competitive Practices Act (IATFCPA) z roku 1974.
Podle JetBlue by jedním z možných protiopatření mohlo být pozastavení všech letů nizozemské společnosti KLM na letiště J.F. Kennedyho v New Yorku. Samotná KLM rovněž kritizuje zaváděné kapacitní omezení Schipholu. Podle aerolinie limit bude znamenat snížení počtu letů KLM o zhruba 17 letů denně.